بهترین منابع کنکور هنر

بهترین منابع کنکور هنر برای رتبه دورقمی

بهترین منابع کنکور هنر چیه بالاخره؟ منابع آزاد؟ کتاب درسی؟ کمک‌درسی؟ واقعا چه غلطی باید بکنیم و چرا هر کسی یه چیزی می‌گه؟ مگه این کنکور هنر لعنتی حساب کتاب نداره؟

خب اولا که نه. نداره:) یعنی صد درصد نداره. ولی همینقدر حساب کتابی که داره برای یه رتبه‌ی زیر صد کافیه. قبل از این که بپرم سر اصل مطلب، امیدوارم این پست (چگونه کنکور هنر بدهیم؟) رو خونده باشین، چون من اینجا فرض می‌گیرم که اون مطالب رو می‌دونین. مهمه که بدونین.

به نظر من چیزی تحت عنوان بهترین منابع کنکور هنر وجود نداره. ولی من اینجا منابعی رو می‌گم که خودم خوندم و نتیجه گرفتم یا از دوستای کنکوریم و مشاورها شنیدم. پیش‌فرضم هم اینه که شما هم حوصله‌ی خوندن منابع متعدد ندارین و ترجیح می‌دین هر درس رو با یه کتاب ببندین. (البته که نمی‌تونین.:)

از اختصاصی‌ها شروع می‌کنم که بیشتر آدمو گیج می‌کنه. کلا برای همه‌ی اختصاصیا یه سری منابع آزاد وجود داره، یه سری کتاب درسی وجود داره و یه سری کتاب کمک‌درسی. خب قاعدتا درسی‌ها و کمک‌درسی‌ها رو از رو منابع آزاد نوشتن. ولی خب آیا ما می‌تونیم اون همه کتاب رو بخونیم؟ آره شاید بتونیم ولی راه‌های منطقی‌تری هم وجود داره.

تو ویدیوی زیر چیزهایی رو می‌گم که خیلی مهمه قبل از شروع کنکور هنر بدونید. (با روشن کردن وی‌پی‌ان پدیدار می‌شه!)

و تو این یکی هم همین منابع رو توضیح داده‌م برای کسانی که حوصله‌ی خوندن ندارن!

کمی در باب نحوه‌ی رتبه‌بندی در کنکور هنر

احتمالا می‌دونید ولی یه توضیح بدم:

توی کنکور و هر آزمونی که می‌دید، بیشتر از یه رتبه براتون میاد. این که کدومش رتبه‌ی اصلیه، بستگی به این داره که اولا کجا زندگی می‌کنید و بعد چه رشته‌ای رو مد نظر دارید. کلا رتبه‌ی کشوری هیچ جا مهم نیست و فقط به درد این می‌خوره که ببینید حدودا کجای کار وایسادین و مثلا برای عملی چقد رقیب دارین. پس رتبه‌ی منطقه‌ رو نگاه کنید. حالا کدوم زیرگروه؟ اونی که کم‌تر شده؟‌ نه لزوما. اونی که مربوط به رشته‌ی مورد علاقه‌تونه.

بسته به رشته‌ای که می‌خواین قبول شین، ببینید باید برای کدوم درس وقت بیشتری بذارید. مثلا من که زیرگروه چهار بودم بیشترین وقت رو برای درس خلاقیت نمایشی گذاشتم که برام ضریب چهار رو داشت.

یه رتبه‌ی کل هم میاد که معمولا وقتی می‌پرسن رتبه‌ت چند شده اونو می‌گیم! یه جورایی انگار میانگین همه‌ی رتبه‌هاست. ولی در واقع به دردی نمی‌خوره و دانشگاه برای قبولی شما به اون توجهی نداره. پس قبل از خوشحال یا ناراحت شدن، به رتبه‌ی زیرگروه سهمیه مراجعه کنید! (البته اگه قراره عکستون رو تو روزنامه بزنن یا جایزه‌ای چیزی بهتون بدن، رتبه‌ی کل مهمه!😀)

خب. از اختصاصی‌ها شروع می‌کنم که گیج‌کننده‌تره.

بهترین منابع دروس اختصاصی کنکور هنر

بهترین منابع کنکور هنر: درک عمومی هنر

درک عمومی هنر اولین درس دفترچه‌س و شامل سی تا سواله که می‌تونه از هلن گاردنر تا مثلثات دبیرستان تا کتاب خیاطی مامان‌بزرگتون ازش سوال بیاد. این درس برای زیرگروه یک ضریب چهار و برای بقیه زیرگروها ضریب سه داره و چون تعداد سوالاتش هم زیاده، می‌شه گفت مهم‌ترین درس دفترچه‌س و واقعا می‌تونه رتبه‌تون رو جابجا کنه. کسی تا حالا این درس رو صد نزده و شما هم نیازی نیست این کارو بکنید. رتبه یک این سال‌های اخیرو نگاه کنید، درصداشون همش تو رنج چهل تا نهایتا نزدیکای هفتاد بوده. بستگی به سختی و آسونی سوالای هر سال داره.

منابع آزاد برای درک عمومی هنر چیزهاییه مثل: تاریخ هنر جنسون، هلن گاردنر، گامبریچ و غیره. اگه می‌خواین یه دانشجوی هنر حرفه‌ای و کاردرست بشین، خیلی خوبه که از دو سال قبل کنکور یا بعد کنکور این کتابا رو بخونین، تا دید هنری‌تون وسیع‌تر بشه. به خصوص اگه هنر تجسمی کار می‌کنین (چون این کتابا تقریبا همه‌ش به نقاشی و معماری می‌پردازه.) اما برای کنکور کارشناسی نیازی نیست بخونیدشون. مگر این که واقعا علاقمند باشین و خارج از ساعت مطالعه‌ی درسی برین سراغشون که اگه اینطوری هستین، دمتون گرم.

حالا این منابع آزاد و اینا که می‌گن شوخیه؟ نه. اصلا دلیل این که کسی نمی‌تونه صد بزنه همین منابع آزاده دیگه. چون قاعدتا هیچ کس همه‌ی اونا رو نخونده و به فرض هم که خونده باشه حفظ نکرده. پس منطقیه که تمرکزمون رو بذاریم رو همون سی چهل پنجاه شصت درصدی که از کتابای درسی و حومه میاد! به نظر من مهم‌ترین منبع آزادی که می‌تونید بخونید و قطعا ازش سوال میاد، (حداقل عکس‌هاش) دایره‌المعارف هنره. اونم نسخه‌ی یک جلدیش.

هر کلمه‌ای که تو کتاب‌های دیگه یا آزمون‌ها می‌بینین، این تو دنبالش بگردین و توضیحاتش رو یه نگاهی بندازین تا بهتر درکش کنین. لازم نیست کل کتاب رو بخونین.

دایره‌المعارف هنر تنها منبع آزاد کنکور هنر
دایره المعارف هنر، یک جلدی، اثر رویین پاکباز

اما اگر نخوندین هم مهم نیست. باز هم می‌تونین رتبه‌ی عالی بیارین با خوندن دقیق و درست کتاب‌های درسی.

اولین لایه! تاریخ هنر ایران و جهان و مکاتب نقاشی (یه کتابه و هم ایران داره هم جهان)
منابع اصلی درک عمومی هنر تاریخ هنر ایران و جهان مکاتب نقاشی

اینا کتاب‌هایی هستن که قبلا سال‌های اول هنرستان بچه‌ها می‌خوندن تا آماده بشن و سال آخر سیر هنر یک و دو رو بخونن که تخصصی‌تره. اکثر مطالبی که تو این کتابا می‌بینید، تو سیر هنر یک و دو اومده، ولی به نظر من اول این سه تا رو بخونید. از مقدمه تا صفحه‌ی آخر. به هر حال یه نکته‌های ریزی همیشه هست که تو یه کتاب گفته شده و تو اون یکی نیست.

دومین لایه: سیر هنر در تاریخ یک و دو
درک عمومی هنر- سیر هنر 1 و 2

خنده‌داره که این کتابا دیگه تجدید چاپ نمیشه. ولی منبع کنکوره همچنان. حداقل تو این دو سال اول نظام جدید که بوده.

این‌ها کتاب‌های اصلی بودن، اما درک عمومی هنر می‌تونه با بقیه‌ی درس‌ها سوالات مشترکی داشته باشه. یعنی از موسیقی یا نمایش، خواص یا ترسیم‌فنی هم می‌تونه توش سوال بیاد. پس یه جورایی همه‌ی منابع رو می‌تونیم زیر درس درک عمومی هنر بنویسیم! اما چند تا کتاب دیگه هم هست که برای این درس خیلی مهمه.

لایه‌ی سوم

صنایع دستی: کمابیش کتاب کسل‌کننده‌ایه ولی مهمه وتنوی درک عمومی هنر و خواص مواد همیشه ازش سوال میاد. از اول سال هی بخونید و مرور کنید که دیگه قشنگ بره تو حافظه‌‌ی بلندمدت. می‌دونم حفظ کردن فرق ممقان‌دوزی و آجیده‌دوزی ممکنه به نظر خیلی بی‌خاصیت بیاد. ولی یه بار وقت بذارین، عکساشو گوگل کنین، (کتاب عزیز از بیشتر این چیزا هیچ عکس یا حتی توضیحی نذاشته) براش رمز بسازین و حفظش کنین. می‌ارزه.

آشنایی با میراث هنری و فرهنگی ایران: این هم مثل قبلی توضیحاتش گاهی گمراه‌کننده‌س ولی ازش سوال میاد. مکمل کتاب‌های تاریخ هنره که بالا گفتم.

آشنایی با بناهای تاریخی: من این یکی رو خیلی دوست دارم. کتاب کوچولو و جمع و جوریه و توضیحات گنگ و به‌دردنخور کم‌تر از بقیه داره.

بهترین منابع کنکور هنر درک عمومی هنر آشنایی با بناها میراث و صنایع دستی

کتاب‌های کم‌تر مهم:

عکاسی رو پیشنهاد می‌دم حتما بخونین. بقیه‌ش رو هم واقعا بخونین دیگه! اگه زود شروع کرده باشین وقت دارین پی‌دی‌افشو دانلود و مطالعه کنین. میانگین نگاه کنیم شاید هر سال، یا دو سه سال یه بار یه سوال از این کتابا بیاد. ولی اگه واقعا رتبه‌ی خوب بخواین یه سوال هم یه سواله. البته واقعا برای کنکور هنر شما هر چقدر دانش هنری‌تون بیشتر باشه، قدرت تحلیلتون هم بالاتر می‌ره. پس اگه این کتاب‌ها رو هم در کنار منابع مهم‌تر بخونید و ازش سوال نیاد، ضرر نمی‌کنین. البته سال اول من هیچ کدوم اینا رو نخوندم و 24 زدم و چون یه کم سخت بود درصدم نسبتا خوب حساب میشد و خلاصه دورقمی شدم. اما اگه وقت دارین… بخونین!

کارگاه چاپ دستی: توضیح خاصی ندارم جز این که تو این یکی هم مفاهیمی هست که توضیح درست حسابی درباره‌ش وجود نداره. من یادمه یه روز وقت گذاشتم تک تک چاپ‌ها رو تو یوتیوب پیدا کردم و مراحلش رو دیدم تا فهمیدم چیه. شما هم همین کارو بکنین. کلا این کتابا یه کلمه می‌گن ولی توی کنکور قد هزاران کلمه ازتون انتظار دارن! پس سرنخ رو از کتاب‌ها پیدا کنین و بقیه‌ش رو دست در دست گوگل پیدا کنین.
عکاسی 1 و 2
آشنایی با هنرهای تجسمی
طراحی 1 و2 : از مطالبش بعیده سوال بیاد. ولی دیدن عکس‌هاش به شناخت تکنیک‌های مختلف کمک می‌کنه.
حجم‌سازی

برای تست هم کتاب کارنامه رو پیشنهاد می‌کنم، تالیف آقای احمد رستمعلی

آقای رستمعلی که گویا بس محبوبه!
ایشون هستن:)
تاریخ هنر ایران و جهان احمد رستمعلی کارنامه

بین کتاب‌های کمک‌درسی دو تا کتاب خیلی معروف هست. یکی رضا عباسی که درباره‌ش اینجا گفته‌م. یکی هم انتشارات کلک معلم چاپ کرده از مجید آزادبخت. رضا عباسی چاپ قدیمشو که من خوندم یه کم ایراد داشت، چاپ جدیدشو ندیدم. ولی خیییلی ازش تعریف می‌کنن. این چند سال که تجدید چاپ نمی‌شد، یک عالمه کپی و دزدیش تو بازار سیاه! ریخته بود. آزادبخت هم خیلی در کل کتاب جذابیه. تقریبا از همه‌ی کتاب‌های بالا مطالب مهم رو آورده خلاصه کرده. هر فصل رو به یه رنگ خاصی چاپ کرده و کلا می‌تونه یکی از جیگرترین و بهترین منابع کنکور هنر محسوب بشه.

درک عمومی هنر کلک آزادگان مجید آزادبخت

روش خواندن درس درک عمومی هنر

چطوری حالا این همه مطلب رو بخونیم؟ اگه هیچی از هنر و این داستانا نمیدونین، لایه اول رو خیلی عادی ورق بزنید و ببینید داستان چیه. اگر هم می‌دونین یه دور بخونین اونا رو. بعد سیر هنرا رو بیارین، هر درسش رو که خوندین، مطالب کتاب قبلیا رو توش بنویسین. کتابتون رو «کامل» کنین. یه جوری که بتونین بگین سیر هنر من کتاب‌های دیگه رو هم تو خودش داره. البته تصاویر هم خیلی مهمن چون هم مطلب رو توضیح می‌دن و هم خودشون ممکنه سوال آزمون باشن. زیرنویسشون حتی.نه که سال و چیزهای جزئی رو بپرسن. ولی یهو ممکنه بگن فلان ظرف هخامنشی الان تو کدوم موزه و کجای دنیاست؟! و شمایی که کل کتاب رو خوندین به جز زیرنویس‌ها می‌مونین که: هه؟

عکس‌ها رو قاعدتا نمیتونین از یه کتاب به یه کتاب دیگه منتقل کنین. پس لایه‌ی اول رو هم کنار نذارین. باشه که عکساشو مرور کنین.

کلا برای درک عمومی هنر و خلاقیت تصویری، نکته‌ها رو توی عکس بنویسین. مثلا این تصویر مال مکتب شیراز سده 9 بوده و برگی است از کتاب گلچین اسکندرسلطان!

نگارگری ایرانی روش مطالعه تصاویر کنکور هنر

اینا رونوشتین؟ حالا سرچ کنید. تو منابع مختلف دنبالش بگردین. تصویر ببینین. تو کتاب پنج تا عکس از دوره باروک هست؟ شما پنجاه تا ببینین. به یادگیری‌تون عمق ببخشین. اون وقته که تازه می‌فهمین چقدر دنیای تاریخ هنر شیرین و جذابه و چه مسیری رو طی کرده تا به اینجا رسیده و خلاصه هیچی الکی الکی نیست و… هیچی دیگه. نگم براتون.

جمله پایانی: درک عمومی هنر با این حجم مطالب و تعدد منابع، میتونه یک جهنم حقیقی باشه. ولی اگه درست و عمیق یادش بگیرین و به چشم دانشی بهش نگاه کنین که واقعا تو کار هنری به دردتون می‌خوره، دیگه نمیتونه یک جهنم حقیقی باشه.:)
بریم بعدی.

بهترین منابع کنکور هنر: درک عمومی ریاضی و فیزیک

منابع این درس اکثرا همون کتابای هندسه و مثلثات دبیرستانه. اما پیشنهاد من اینه:

بهترین منابع درک عمومی ریاضی و فیزیک رحمت مشیدی نشر کارنامه
درک عمومی ریاضی فیزیک نشر کارنامه رحمت مشیدی

کتاب‌های زیادی وجود داره‌ها ولی من کلا نشر کارنامه رو دوست دارم. کلا به نظر حرفه‌ای میاد و حال و هوای مطالبش هم به کنکور نزدیکه. زرشکیه درسنامه‌س و صورتیه تست. اگه طولانی‌مدت و آهسته و پیوسته کار کنین حتما به نتیجه می‌رسین. خارج از مباحثی که تو این کتاب میبینین بعیده سوال بیاد. خوبی تستاش هم اینه که مثلا یه مدل تست رو پشت سر هم چند بار تکرار کرده که هی تمرین کنین و یاد بگیرین.

روش خواندن درس درک عمومی ریاضی و فیزیک

این درس هم برای خودش داستان داره. سی تا سواله و اگه زیرگروه دو نباشین ضریبش براتون یکه. اما خب این دلیل نمی‌شه بیخیالش بشین. تو کنکور هنر بیشتر دروس ضریب یک دارن. همه رو که نمی‌تونین خالی بذارین.

25 تا سوال ریاضی داریم و 5 تا سوال فیزیک. (بقیه‌ی درس‌ها بیست تا سوالن.)
فیزیکش که خیلی ابتداییه (که همون ابتدایی هم برای من کابوس بود:) ولی آموختمش.) ریاضیش هم دقیقا همون چیزیه که اسمش میگه. درک عمومی. یعنی لگاریتم و مشتق و انتگرال و اینا (که واقعا نمیدونم چیه) توش نمیاد. اکثرا هندسه‌س. گاهی سوال هوش هم داره. همیشه یه سوال داره که تقریبا مربوط به اول دبستانه! درباره خط تقارن و مرکز تقارن. معمولا یه سوال داره که توش باید شکل ها رو بشماریم و اونم تقریبا مال اول یا نهایت دوم دبستانه. و خلاصه اگه صفر بزنین اصلا برام پذیرفتنی نیست! صد زدنش هم سخته ولی بعضی‌ها می‌زنن. در کل چهل پنجاه هم خوبه اگه زیرگروه دو نیستین.

اگه از دبیرستان کنکور هنر می‌دین و ریاضیتون خوبه روی این درس سرمایه‌گذاری کنین. چون برخلاف درس‌های دیگه معمولا مدل سوالاش و سطحش هر سال ثابت می‌مونه و عوض نمی‌شه. پس می‌تونین حسابی براش وقت بذارین و درصد نزدیک به صد بزنین و احتمال رتبه زیر صد آوردن رو چند برابر افزایش بدین.

ولی اگه از ریاضی متنفرین، بازم پیشنهادم اینه که روزی ده دقیقه براش وقت بذارین. اگه یک صفحه رو نفهمیدین همون صفحه رو اینقد بخونین تا بشه ده دقیقه! واقعا می ارزه. اینقدر این درس‌های ضریب یک رو دست کم نگیرین دیگه. اه.

بهترین منابع کنکور هنر: ترسیم فنی

ما سال اول هنرستان یه کتاب داشتیم علم مناظر و مرایا که ایشون باشن:

کتاب مناظر و مرایا هنرستان
کتاب مناظر و مرایا هنرستان

تو این کتاب یادمون می‌دادن که چطور احجام هندسی رو از سه وجه ببینیم و بعد به صورت دو بعدی بکشیم. (رسم سه نما) و یه سری چیزای دیگه مربوط به پرسپکتیو و زاویه و سایه و اینا. یه خورده اولش ممکنه بدقلق به نظر بیاد، بعد که یاد گرفتین راحت می‌شه. اما در کل کتاب اصلی این نیست.

کلا نصف سوالات ترسیم فنی همون هندسه‌س که با ریاضی مشترکه. منتها اینجا کمی آسون‌تر میاد. کتاب اصلی که بیشتر سوالات ازش میاد اینه: «ترسیم فنی و نقشه کشی». می‌گن چاپ قدیم باشه بهتره چون کامل‌تره! خط به خط این کتابو حفظ کنین. نه فقط همه‌ی اصطلاحات و اختصارات! که متن کتاب رو هم با دقت بخونین.

بهترین منابع درس ترسیم فنی کتاب نقشه‌کشی هنرستان

من برای تست از کتاب راه اندیشه استفاده می‌کردم که دست دوم پونزده تومن خریده بودم. (واقعا چرا قیمتش یادم مونده؟:) نه که سوالاش شبیه کنکور یا سنجش باشه ولی برای تمرین و تثبیت مفهوم تو ذهنم خوب بود.

بهترین منابع کنکور هنر: خلاقیت تصویری

تو دفترچه‌ی سنجش، برای تصویری نوشته: همه‌ی منابع درک عمومی هنر برای این درس هم هست! چون بخش زیادی از سوالات بین این دو درس مشترکه و هیچ سوالی تو تصویری نیست که نتونه تو درک بیاد. پس این‌ها رو بخونین به درد اون‌ها هم می‌خوره:

مبانی هنرهای تجسمی

انسان فضا طراحی: خودم نخوندم راستش. نمی‌دونم چه مدلیه. از اون کتابای پیش دانشگاهیه که تو نظام جدید دیگه نیست. ولی مهمه گمونم.

مبانی تصویرسازی: زیاد چیز خاصی نداره. بیشتر از تکنیک‌هاش ممکنه سوال بدن یا از سبک هنرمندها. تو خواص مواد هم می‌تونه ازش سوال بیاد.

خط در گرافیک: تاریخچه‌ و کاربرد خطوط مختلف صنعتی و سنتی!‌ مثلا یه خط رو می‌دن می‌گن اسمش چیه یا کجا کاربرد داره. یا مثلا می‌گه اونی که سنگین و مردانه‌س کدوم خطه؟ اولش نسخ و ثلث و تعلیق و اینا همش عین هم به نظر میاد. ولی به تدریج فرقشو متوجه می‌شین.

صفحه‌آرایی: من چون واقعا از رشته‌ی گرافیک بدم میاد، به زور یه نگاهی انداختم و الان اصلا یادم نیست چی بود:) ولی در کل این کتاب‌ها پر از تصویر آثار هنری‌ان که خوراک طراح سواله. باید بشناسید و تحلیلشون کنید.

کتابای دیگه هم هست اما دیگه خیلی زیاد میشه و خداییش نمی‌تونین همشو بخونین. همینا رو هم به نظرم نمی‌رسین! من کتاب کمک‌درسی خیلی جامعی برای این درس نمی‌شناسم و بین کتاب‌هایی که هست نمی‌دونم کدوم بهتره. ولی این از اون درس‌هاییه که بیشتر فهمیدنش مهمه. حفظی‌هاش بیشتر از اون کتاب‌هایی میاد که بالا برا درک عمومی گفتم.

این دو تا هم کتاب‌های مهمی هستن: اصول و مبانی هنرهای تجسمی از حلیمی و اصول فرم و طرح از وُنگ. مبانی کتاب جالبیه ولی به نظرم خیلی نکته‌ی قابل توجهی توش نیست. ونگ هم شکنجه‌س واقعا. خیلی کسل‌کننده‌س. متنش رو نمی‌خواد بخونین. سرفصل‌ها و عنوان‌هاش رو یاد بگیرین. وقتی کتاب تموم شد باید بدونین که مثلا تباین چه فرقی با تضاد داره.

اصول فرم و طرح-ونگ- اصول و مبانی هنرهای تجسمی- حلیمی

برای تست هم کتاب کارنامه معروفه از آتوسا خلج و آناهیتا صفی‌خانی.

خلاقیت نمایشی کارنامه آتوسا خلج آناهیتا صفی‌خانی

من زیاد خوشم نمیاد از این کتاب و به نظرم تستاش شبیه کنکور نیست. ولی خب همه توصیه‌ش می‌کنن و من کتاب دیگه ای هم برای تست نمی‌شناسم. نمی‌گم چیزهای خیلی به دردبخور نداره، ولی به نظر بنده‌ی حقیر ناقصه.

آناهیتا صفی خانی با آکادمی شیشه‌ای هم همکاری کرده. تو این ویدیو گذاشتم حرف‌های خوبی می‌زنه. گوش کنین به نظرم. ولی در کل، من حقیقتش خر شدم و این دوره رو خریدم به این خیال که از خرید کتاب بی نیاز می‌شم. واقعا وحشت‌زده بودم که باید این همه کتاب بخونم. ولی حالا بدانید و عبرت بگیرید از من که اگرچه این دوره مطالب مفیدی داشت ولی به نسبت مبلغش، ابدا نمی‌ارزید و اصلا اینطور که تو تبلیغاتش گفته بود، جایگزین همه کتاب‌ها نبود. نرم افزارشون هم چندین و چند بار خراب شد. چند تا از ویدیوهاش صدا نداشت یا صداش خیلی بد بود و کلا تدوینش افتضاح بود. مسئول پشتیبانی‌شون هم اولش خیلی خوب بود ولی بعد یه مدت دیگه جواب نداد. کلا هم مثل یه سی دی معمولی نیست که بدی دوستت هم استفاده کنه. فقط روی یک سیستم نصب می‌شه.

دانلود جزوه‌ی من از دوره‌ی آکادمی شیشه‌ای

چند وقت پیش هم اومدن تو اینستاگرام من رو فالو کردن. نمی‌دونم به چه هدفی. ولی اگه فکر کردن به این راحتی می‌تونن مشتری رو بپرونن و مشتری براشون تبلیغ کنه! هاهاها! کور خوندین!😁

(من اگه بتونم ده نفرو از خرید این دوره منصرف کنم، رسالتمو انجام داده‌م.:)

روش خواندن درس خلاقیت تصویری

مفاهیم رو یاد گرفتین. حالا توهمه‌ی این کتاب‌ها و هر کتاب دیگه‌ای که دارین، نقد تصویر رو تمرین کنین. کلا ماهیت این درس چیه؟ می‌خواد ببینه چقد درک تصویری دارین. من یادمه که به شکل حیرت‌انگیزی خنگ بودم تو این درس. یعنی با این که هنرستانی بودم، خیلی چیزا رو تشخیص نمی‌دادم. ولی واقعا چیزهای خوبی ازش یاد گرفتم که می‌تونم بگم هنوز هم ناخوداگاه یا خوداگاه ازش استفاده می‌کنم.

تو مبانی تجسمی یه سری کیفیت بصری داریم، (ریتم، وحدت، کنتراست و…) یه سری عنصر بصری داریم (خط و نقطه و اینا که تو کتاب مبانی هنرهای تجسمی یاد می‌گیرین) و مبحث رنگ. باید این‌ها رو اول خوب بشناسین، بعد بتونین توی تصاویر خوب پیداش کنین. بیشتر سوالا مفهومیه. مثلا وقتی می‌گن این اثر مال کدوم هنرمنده، از شما انتظار ندارن که همه‌ی آثار یه هنرمند رو دیده باشین. ولی با توجه به عکسایی که تو کتاب (و خارج از کتاب) دیدین سبک هنرمندو تشخیص می‌دین. مفاهیم اصلی رو با یه سرچ ساده پیدا می‌کنین. بعضی‌ها هیچ کدوم از این کتاب‌ها رو نمی‌خونن و درصد‌های خیلی خوبی می‌زنن. چون اصل ماجرا همون مهارت درک تصویره.

یه وقتایی ممکنه حس کنین تو این درس همه چی رو هواست! ولی معمولا نیست. اگه اینطور بود این هم آدم پنجاه شصت هفتاد درصد نمی‌زدن. برای درک یه سری از تصویرها باید قراردادهای بصری رو بشناسین. قرارداد رو از تست زدن و تصویر زیاد دیدن یاد می‌گیرین. کلا در جریان کنکور هنر این عبارت «تصویر ببینید» رو زیاد خواهید شنید! مثلا چشم کاملا باز نماد ترسه. طرفی که نشسته به سمت خالی کادر نگاه می‌کنه یعنی منتظره. ترکیب بندی متقارن نشانگر سکوت و سکون و پیری و آرامشه. البته این‌ها هم همچین فضایی و بی‌منطق نیست و بدون دونستنش هم می‌تونین جواب رو پیدا کنین. ولی مثلا اگه بین ناراحتی و ناامیدی تو گزینه‌ها شک کردین، دونستن قرارداد کلی کمکتون می‌کنه.

پس هر کتابی که دارین یکی دو دور تعاریفش رو دقیق بخونین، و بعد بچسبین به تصویرا. تا جایی که می‌تونین تحلیل کنین، عناصر و کیفیاتش رو در بیارین و از خودتون سوال بپرسین تا کم‌کم یاد بگیرین که یه هنرمند تجسمی چطور به دنیا نگاه می‌کنه.

بهترین منابع کنکور هنر: خلاقیت نمایشی

باورم نمی‌شه قبل از این درس چقدر بی‌سواد بودم.:/ واقعا خوشحالم که افتخار آشنایی باهاش رو پیدا کردم.

این درس منابع درسی زیادی داره که من توصیه نمی‌کنم همشو بخونین. منبع آزادش هم تاریخ تئاتر اسکار براکت و تاریخ سینما و هنر سینما از بوردوِل هست. من بی‌نوا سال اول، بعد از چند ماه گیج زدن و دور خود چرخیدن، پا شدم رفتم کتابخونه یه تاریخ سینمای گنده برداشتم و برای خودم برنامه ریزی کردم که اگه روزی پنجاه صفحه بخونم تا خرداد تموم می‌شه. یکی نبود بگه بچه جان مگه یه بار خوندنه آخه؟ یا حالا اینو بخونی مگه همش از این میاد؟ براکت سه جلده و دو جلد سینما و تازه مبحث انیمیشن و تلویزیون هم هست… متاسفم برات ای دل ساده!

یه کتاب معروف هست که من اصلا ازش خوشم نمیاد و اونم کتاب افسانه نسل شریفه که نشر مبتکران چاپ کرده. به نظر من الکی گنده‌س، پر از اطلاعات به دردنخوره و تستای بسیار احمقانه‌ای داره. فکر کن سوالای کنکور سال هفتاد رو گذاشته. به چه درد می‌خوره واقعا؟

به جاش اگه می‌خواین از صفر، اصولی این درس رو یاد بگیرین، خلاقیت نمایشی قلمچی، نوشته‌ی ژاله نَسّاری رو بخرین. من کلا با قلمچی حال نمی‌کنم. چون همانا اگه امثال قلمچی نبودن، کنکور صد باره برداشته شده بود. ولی این کتاب خیلی خوب و کامل همه توضیح داده و اگه این درس براتون ضریب یک داره، کاملا کفایت می‌کنه. حالا اگر زیرگروه چهار هستین و بیشتر می‌خواین یاد بگیرین، کتاب حامد امرایی رو هم بخونین.

بهترین منبع کنکور هنر خلاقیت نمایشی حامد امرایی ژاله نساری

روش خواندن درس خلاقیت نمایشی

همین دو تا رو خوب و قشنگ یاد بگیرین، کافیه. یعنی عالیه. البته، اون اصلی که اول گفتم اینجا هم مصداق داره. مطلبو بگیرین و بقیه‌شو خودتون سرچ کنین، به خصوص تو مبحث سینما. شاید کسل‌کننده باشه بخواین اون همه فیلم کلاسیک سیاه سفیدو ببینین، (مگر این که از اون عشاق سینما باشین که خوش به حالتون واقعا.) ولی به نظرم حتما تو یوتیوب یه قسمتی از هر فیلمو ببینین که به طور عملی با ویژگی‌های هر سبک سینمایی آشنا بشین. اگه زبانتون خوبه، کرش کورسِ‌ جان سبک‌های سینما و تئاتر رو توضیح داده. زبونشو هم نفهمین تماشای ویدیوهاش عشقه.

اون دو تا کتاب خودشون تست دارن، ولی خیلی استاندارد و کنکوری نیست. اگه می‌خواین براتون روون‌تر بشه، افسانه نسل شریف یه کتاب داره تو نشر کارنامه. بیشتر تست‌های سنجش و کنکوره و کمتر تالیفی. ولی خوبه در کل.

من هم یه خلاصه‌نویسی از مبحث نمایش هر دو تا کتاب دارم که نمی‌دونم چرا تا حالا تو کامپیوترم قایمش کرده بودم. اصلا یادم نبود. می‌تونم بگم که هر چی تو این دوتا کتاب بوده توش هست. خلاصه اگه دانلود کردین، درست حسابی بخونین و فاتحه‌ای هم نثار روح پاکم کنین. البته جزوه برای مروره، متن اصلی رو در هر صورت باید بخونید، شده یکی دو بار.

اون من بینوا که بالا گفتم بعد یه مدت آگاه شد و رفت از یه نفر پرسید و کتاب حامد امرایی بهش معرفی شد. منتها نشست و شروع کرد به حفظ کردن کتاب. شما چنین نکنید دوستان من.

واقعا دیگه الان نمیان بگن کارگردان فلان فیلم یا نویسنده‌ی فلان نمایشنامه کی بوده. اینا مال بیست سال پیش بود. الان فوقش یه دونه سوال اینطوری بدن. پس وقتتون رو پای این چیزها هدر ندین. به خصوص کتاب امرایی یه بخش گنده برای مکتب‌های ادبی داره که دیوانه کننده‌س و به نظرم اصلا حذف کنین اون قسمتو. سوال‌ها تو این سطح نمی‌مونه. معمولا می‌گن فلان سبک چه ویژگی‌ای توش پررنگ‌تره، این تصویر بهش میاد مال فیلم کدوم کارگردان باشه و چیزهای این چنینی. باید عمیقا هر مکتب رو «درک» کنین. در حدی که بتونین جلوی آینه بشینین و درباره‌ی هر مکتب سینما و نمایش یه ده دقیقه حداقل با مثال توضیح بدین.

بهترین منابع کنکور هنر: خلاقیت موسیقی

خب شاید فقط منم که خیلی موسیقی رو دوست دارم و با این که درس اصلیم نبود کلی براش وقت گذاشتم و خوب زدم. ولی خب شما هم نوک پاتون رو بزنین تو آب و بعد کم‌کم بپرین تو دلش، شاید عاشقش شدین!

اول بگم که این درس کوچک‌ترین ارتباطی به خلاقیت نداره. نمی‌دونم چرا همچین اسم احمقانه‌ای روش گذاشتن. این فکت، موسیقی کنکور پر از اطلاعات زیادی تخصصیه که واسه ماهایی که کار اصلیمون موسیقی نیست، بیشترش به هیچ دردی نمی‌خوره. و سخته. و خیلی‌ها بدون کلاس نمی‌تونن مباحثش رو یاد بگیرن. ولی یه ویژگی خوب داره و اونم اینه که اگه یادش بگیرین دیگه یاد گرفتین! یعنی سوالا رو دیگه نمی‌پیچونن. فقط می‌خوان ببینن بلدین یا نه. کتابی که من پیشنهاد می‌کنم اینه:

خلاقیت موسیقی کارنامه کیوان جعفری‌نژاد سروین حزین
خلاقیت موسیقی نشر کارنامه، کیوان جعفری‌نژاد، سروین حزین

حتی اگه رشته‌تون موسیقیه به نظرم واقعا همین کتاب کفایت می‌کنه. یعنی من همینو خوندم و شصت و اندی زدم. (البته شش تا سوال مشکل داشت که یا من نزدم یا اون‌ها به اشتباه غلط گرفتن.) اگه همه چی درست بود شاید بیشتر از هشتاد درصد می‌زدم. البته این درس میانگینش پایینه. یعنی چهل پنجاه درصد هم بزنین عالیه.

ممکنه مباحثش کمی سخت باشه و نیاز به معلم داشته باشین. کلا موسیقی اولش یه جوریه که فکر می‌کنی هیچی نفهمیدی ولی به تدریج می‌بینی فهمیدی. خلاصه این هم مثل ریاضیه. کم کم بخونین و هی مرور کنین و هی تمرین کنین، یاد می‌گیرین.

تست چی بزنیم؟ اتود. همون آقا کیوان یه کتاب تست هم داره. ولی حالا می‌گم چرا این بهتره. البته از همین تریبون اسکار وحشتناک ترین کیفیت چاپ رو به کتاب‌های اتود میدم. یعنی الان که من دارم پیش‌نویس این مطلب رو مینویسم و کلی ایراد تایپی و نگارشی داره و شاید بعضی چیزها توش تکرار شده باشه یا جا افتاده باشه، اگه برم همینو روی اولین کاغذی که دم دستم می‌رسه، پرینت کنم، کیفیتش از کتاب‌های اتود بهتر می‌شه.

کتاب‌های انتشارات اتود کنکور هنر خلاقیت موسیقی

این نشر اومده سوالات سنجش رو با پاسخ مثلا تشریحی چاپ کرده. خوندن سوالای سنجش و کنکور خیلی مهمه. اما من فقط موسیقیش (و نهایتا نمایشش) رو پیشنهاد می‌کنم چون همونطور که تو پست قبلی گفتم، به شکل حیرت‌انگیزی عین کنکوره. اصلا سر کنکور مونده بودم که چقدر این سوالای موسیقی آشناست. حتی یکی از سوالات غلط دقیقا همون غلطی رو داشت که تو سنجش دیده بودم.

پس همون کتاب کیوان رو بخونین، نه یک بار و دو بار. بارها و بارها! تست‌های اتود رو هم بزنین، به نظرم که رستگار می‌شین.

خب، یه نفس عمیق بکشین! با انرژی می‌ریم سراغ آخرین درس!

بهترین منابع کنکور هنر: خواص مواد

تنها درسی که برای همه ضریب یک داره، آخر دفترچه‌س، یه کم زمخت و غیرهنری به نظر میاد و منابعش خیلی گسترده‌س و همه پایین می‌زنن و… اصلا بیخیالش شیم نه؟

نههه! معلومه که نه. بیخیال هیچی نشین. اگه قبلی‌ها رو خوب خونده باشین احتمالا یکی دو تا سوال تو این درس هست که بتونین بزنین. جنس سازها مثلا، عکاسی، تکنیک‌های نقاشی و چاپ که برای تصویری خوندین یا مواردی از کتاب صنایع دستی. یه سری کتاب درسی برای این درس وجود داره مثلا «مواد و مصالح ساختمانی» یکی از مهم‌هاست. اما من باشم درسی‌ها رو نمی‌خونم.

من کتاب‌های قلمچی و کارنامه رو دیدم و به نظرم قلمچی کامل‌تر بود. اما کتابی که خیلی همه پیشنهادش می‌کنن مبتکران مریم افسریه. من نخوندم. یه کتاب تست هم داره انتشارات راه اندیشه چاپ کرده. بعضی‌ها میگن تست‌خوانی کنین. یعنی اصلا مطلب رو نخونین وهر چی از تست‌ها یاد می‌گیرین، نت بردارین. من این روشو امتحان کردم اما به نظرم خود مطلب رو بخونین بهتره. نمی‌دونم. به هر حال برای تست این کتاب خیلی مناسبه. من 13 زدم که برای خواص درصد خوبیه ولی چون خونده بودم می‌تونستم راحت 30 بزنم. چند تا سوال رو نود درصد مطمئن بودم و گذاشته بودم آخر کار وارد پاسخنامه کنم که… یادم رفت. اوضاعیه!

خلاصه: بچسبید به مریم افسری! هر دو تا کتابشو بخرین و خوب بخونین و بدانید و آگاه باشید که می‌شود بیست سی چهل درصد زد و خیلی هم شیرینه چون بقیه ملت خیلی هنر کنن خواص رو منفی نزنن.

بهترین منابع درس خواص مواد- مریم افسری-مبتکران- راه اندیشه

و اما بهترین منابع کنکور هنر برای درس‌های عمومی

هر درس عمومی 25 تا سوال داره که ضریبش برای همه مشترکه. ادبیات 4، دینی 3، عربی و زبان 2. این دفترچه رو اول بهتون می‌دن و بعد از 75 دقیقه یا یک ساعت و ربع ازتون می‌گیرن تا اختصاصی ها رو بدن. پس مدیریت زمان خیلی تو این بخش مهمه. من فهمیده‌م که تو هر چهار تا درس همیشه سوالای ساده وجود داره. در حدی که مثلا 30 درصد بزنین. چی میشه که یهو کسی که سه سال داشته خر می‌زده، میاد زیر ده درصد می‌زنه؟ خب خیلی ساده: وقت کم میاره یا هول می‌شه.

یه مشکلی که هست اینه که ما باورمون نمی‌شه سیستم اینقد احمقانه باشه. ولی هست. یهو یادت می‌ره، پنج دقیقه وقت می‌ذاری رو یه سوال چرت و به خودت میای و می‌بینی پنج تا سوالو از دست دادی. چون واقعا پنج دقیقه هم پنج دقیقه‌س. پس به نظرم بهتره به جای این که موقع خوندن تمرکزتون رو بذارین روی یاد گرفتن سوالات محیرالعقول! وقتتون رو بذارین روی هر چه سریعتر و دقیق‌تر شدن تو سوالایی که بلدین. بعد کم‌کم پیشرفته‌ترها رو بخونین.

کلا تو کنکور: یه مبحث رو خوب بلد باشی، هزار بار بهتر از اینه که از همه‌ی مباحث سطحی یه چیزی بدونی.

یه چیزی هم که همه میگن اینه که برای هر عمومی یه ربع وقت بذارین و یه ربع آخر مرور کنین. اینم کار خوبیه. ولی طبیعتا اگه به تدریج دستتون بیاد که تو کدوم درس ضعیف‌تر و تو کدوم قوی‌ترین و خودتون اون یک ساعت رو مدیریت کنین، (مثلا بیست دقیقه برای ادبیات، ده دقیقه برای دینی) خیلی بهتره.

بهترین منابع کنکور هنر: ادبیات

راستش نمی‌تونم کتاب مشخصی برای عمومی‌ها معرفی کنم. چون گویا هر سال یه چیزی مد می‌شه. ولی تجربه‌ی خودمو می‌تونم بگم. ما توی هنرستان ادبیاتمون با دبیرستان فرق داشت. باید کتاب اونا رو می‌خریدیم و می‌خوندیم. منم نمی‌دونم زورم می‌اومد یا یادم می‌رفت یا هر چی به هر حال، سال اول فقط تست می‌زدم و خود کتاب رو تا آخر سال یه بار هم نخوندم! یادم نیست درصدم چند شد ولی لابد بد نبود چون رتبه‌م خوب شد در نهایت.

سال دوم کتاب درسی رو خوب و دقیق خوندم و چهل و اندی درصد زدم که به نسبت سخت بودن سوالات درصد خوبی بود. خلاصه: فرزندانم، کتاب درسی‌تونو بخونین! متن درس‌ها رو خوب و دقیق بخونین، معنی هر کلمه رو پیدا کنین (چه آخر کتاب معنیش هست چه نیست) حتی تلفظش رو یاد بگیرین. مفهوم قصه رو بفهمین! یعنی هم کلیات رو فرابگیرید هم جزئیات. بعدم خب آرایه‌ها و نکات دستوری رو پیدا کنین اگه معلما بهتون نگفتن. خیلی بدیهی به نظر می‌رسه‌ها. ولی خب حتی دبیرستانی‌ها هم بعضا از کتاب درسی‌شون غافل می‌شن و به کمک‌درسی‌ها می‌چسبن.

من کتاب خط ویژه از گاج رو دوست داشتم که یه جلد جمع و جور بود و مطالب همه‌ی سه سال رو کامل داشت و هم تست داشت و هم درسنامه. انگار یه کتاب میکروطلایی هم هست که خیلی تعریفشو می‌کنن. میگن همه چیزو جدا و دقیق توضیح داده. من حوصله‌ی خوندن همچین کتابای مفصلی رو ندارم.

خلاصه مهم نیست چی می‌خونین، باید به حدی برسین که دیگه نشینین لغت حفظ کنین. باید کتاب درسی کاملا براتون روون شده باشه. اگه این اتفاق بیفته خیلی از سوالات رو می‌تونین بزنین. بعدش هم کلی تست کنکور بزنین تا با روش کار مغزهای کپک‌زده‌ی طراحای کنکور آشنا بشین. قطعا نتیجه می‌گیرین!

بهترین منابع کنکور هنر: دینی

درس دینی مسخره‌ست. تمام. چون میدونم که اگه یه آیت‌الله هم بیاد نمی‌تونه به سوالاش جواب بده. درسته که همه می‌گن سوالای تخصصی کنکور هنر احمقانه‌س ولی دینی که تو هر چهار تا گرایش کنکور هم هست، خیلی احمقانه‌تره. به این صورت که شما باید متن کتاب رو واو به واو بلد باشین.

ولی از طرفی خیلی هم ساده‌س. چون اگه کتاب جلوتون باشه می‌تونین نود به بالا بزنین و خیلی اندیشیدن نداره. پس کتاب درسی رو «بِجَویید». به نظر من می‌تونین کتاب کمک‌درسی هم اصلا نخرین و درصد خوبی بزنین چون تحلیل و اینا نداره. ولی کتاب کمک‌درسی به دسته‌بندی مطالب تو ذهن کمک می‌کنه. مثلا یه حدیث سخت رو تو یه جدول تیکه تیکه می‌ذاره یا مثلا یادآوری می‌کنه که باهوش‌ترین مومنان کتاب دهم رو با زیرک‌ترین مومنان کتاب دوازدهم اشتباه نکنین! و چیزایی تو این مایه‌ها. همچنین تست هم داره که واجبه دیگه.

من خیلی سبز رو زدم و کمی هم گاج از یکی قرض گرفتم. گاج به نظرم خیلی جینگیل پینیگل بود و به پوستش هم یه چیزی مالونده بودن که بوی شکلات می‌داد که تبلیغ نمی‌دونم چی چی بود و خلاصه که به نظرم خیلی لوس اومد. پشت کتاب هم نوشته بود با خوندن این کتاب می‌تونین به درصد بالای صد برسید. در حالی که خب کتاب درسی رو فشرده کرده بود و چار تا نقاشی بهش چسبونده بود! چیز اضافه‌تری نداشت. خیلی سبز جمع و جور تر بود هر درس رو تو سه چهار صفحه خلاصه کرده بود.

ولی در مجموع، به نظرم همشون مثل همن. برین کتابفروشی و هر کدوم ارزون‌تر بود بخرینش.:)

بهترین منابع کنکور هنر: عربی

من سه جلد عربی خیلی سبز رو خوندم. یه سری تستای بی‌خودی داشت که مثلا معنی لغت می‌خواست. چیزی که تو کنکور هیچ وقت نمی‌دن. بعدا خط ویژه رو هم خریدم که به نظرم خیلی خوب بود. ولی در نهایت به نظرم مهم ترین عامل، تمرینه. من سال اول قطعا سواد عربیم از سال دوم کمتر بود. ولی چون نزدیک‌های کنکور خیلی تست عربی زده بودم و روون شده بودم 57 درصد زدم. سال دوم 40! درسته که سال دوم عمومی‌هاش سخت‌تر بود ولی خب…!

سوالات دستور زبان رو این دو تا کتابی که گفتم خوب توضیح داده. شاید کتاب‌های دیگه بهتر گفته باشن. ولی اینش خیلی مهم نیست. خود کتاب درسی هم این توضیحات رو داره. مهم اینه به جای آن که چندین کتاب بخوانید، همون کتابای خودتونو چندین بار بخوانید!

اگه هم فکر می‌کنید نیاز به کلاس دارین و به نظرتون کلاس‌های کنکور وحشتناک گرونه، سایت آلا رو یه نگاهی بندازید. بعضی از آموزش‌هاش واقعا مفید و کارراه‌بندازه. (بعضیاشم انصافا خنده‌داره:)

روش خواندن درس عربی کنکور هنر

هشت تا سوال عربی مربوط به ترجمه‌س و ترجمه واقعا سخت نیست. ممکنه گاهی گزینه‌های خاص و شبیه به هم بدن ولی همه‌ی سوالا اینطوری نیست. بیشتر وقتا می‌شه تند تند گزینه‌ها رو رد کرد و زد. کلا ترجمه رو باید عمودی بخونین. چون بیشتر مواقع گزینه‌ها رو زیر می‌نویسن.
مثلا میگه کدام گزینه ترجمه درستیه: هناك أشياء مهمة في العالم لا أحبها

  1. چیز مهمی در جهان هست که دوستش ندارم.
    2. چیزهای مهمی در جهان هست که دوستش نداشتم.
    3. آنجا چیزهای مهمی است که دوستش ندارم.
    4. چیزهای مهمی در جهان هست که دوستش ندارم.

آره این جمله رو از خودم دراوردم ولی شما مفهومو بگیرین:)
گزینه اول، کلمه اول، گفته چیز. که خب غلطه چون اشیا جَمعه و باید بگه چیزها. پس خط می‌خوره. میایم تا پایین ببینیم بقیه گزینه‌ها چی می‌گن. دو و چهار درست گفتن ولی سه یه جور عجیب غریب و تحت اللفظی ترجمه کرده. خب مثلا نمی‌دونیم که هناک رو می‌شه اینطوری هم معنی کرد یا نه. سه رو با شک نگه می‌داریم.

بعد می‌رسیم به کلمه‌ی مهم. این رو همه‌شون درست ترجمه کردن. ولی می‌تونست تو یکی از گزینه‌ها خیلی راحت مهم رو حذف کنه یا مثلا بزرگ ترجمه کنه! شاید به نظر خیلی ابتدایی بیاد ولی یک کنکوری هول توانایی ندیدن خیلی چیزها رو داره!

در جهان. گزینه‌ی سوم اصلا این رو معنی نکرده. حواستون بود؟ پس با قطعیت خط می‌خوره. بعد می‌رسیم به فعل. گزینه یک فعلش درسته، دو ماضیه که غلطه پس اون هم خط می‌خوره و چهار می‌شه گزینه‌ی درست. حالا البته من بدترین حالت ممکن رو گفتم که مجبور شدیم کل گزینه‌ها رو تا آخر بخونیم. ولی در کل مزیت اینطوری عمودی حل کردن اینه که معمولا آدمو از خوندن کل گزینه‌ها نجات می‌ده و وقت ذخیره می‌کنه.

بهترین منابع کنکور هنر: زبان انگلیسی

زبان انگلیسی زبان آسونیه. از فارسی و عربی خیلی آسون‌تر. کل گرامرش رو می‌تونین تو یه صفحه خلاصه کنین. من با یه نرم‌افزاری زبان یاد گرفتم که نه گرامر داشت نه حفظ لغت. با لایتنر و اینا هم مخالفم. (کلا با هر چیزی که سختم باشه مخالفم:) معتقدم آدم باید اینقدر بشنوه و بخونه تا گرامر و لغت رو یاد بگیره.
روش یادگیری خودم رو اینجا کامل توضیح دادم: “بهترین روش یادگیری زبان، در خانه، رایگان با ماندگاری بالا!”

اما برای کنکور، در هر سطحی که هستین، اسم این کتاب مبتکران شهاب اناری رو حتما شنیدین:

کتاب زبان انگلیسی کنکور شهاب اناری بهترین منبع زبان انگلیسی کنکور

تو بازار کتاب کنکور که هر سال کتاب‌های جدید میاد (و هیچ فرقی هم با قدیمیا نداره:) این جالبه که یه کتاب این همه سال پیشتاز بوده و سیصد چهارصد بار تجدید چاپ شده. نه که من از این شهاب اناری با اون لبخندای لوسش خوشم بیاد. ولی خب خودش رتبه یک تجربی بوده. سال‌ها کلاس زبان داشته و این کتاب هم واقعا خوبه به نظرم، هم تست‌هاش و هم نکته‌هاش. اما در کل بازم می‌گم: رو سرعتتون کار کنین. از الان تا کنکور کلی وقت هست. از همین امروز که بیست و هفتم تیرماه هزار و چهارصده اگه روزی نیم ساعت متن انگلیسی بخونین، تا روز کنکور 1401 سرعتتون خدااااتا زیاد می‌شه.

برای ریدینگ هم نمیدونم الان چی معروفه. من «پت و متن» (برنده‌ی نحل طلای مسخره‌ترین اسم و نچسب‌ترین شوخی‌ها در متن کتاب:) و «و نترسیم از متن» رو خوندم. هر دوش سطح‌بندی داشت و متن‌ها و کلوزتست‌هاش به تدریج سخت می‌شد. در کل به نظرم مهم نیست چی، فقط زیاد بخونین که بتونین از رو کلمه‌ها بپرین و مفهوم کلی رو در سریع‌ترین زمان دریابین.

روش خواندن درس زبان انگلیسی کنکور هنر

منطقیش اینه که آدم اول ریدینگ رو بخونه، بعد سوالا رو، بعد دوباره برگرده تو متن. ولی چون وقت کمه، علما می‌گن که هم تو عربی هم تو زبان، یه دور خیلی خیلی سریع متن رو بخونین. (از این تکنیکایی که اول و آخرهر پاراگراف رو بخونید و اینا. تو هر سه کتابی که گفتم توضیح داده) بعد سوالا رو بخونین، بعد برگردین تو متن پیداشون کنین. پس اگه سرعت خوندنتون بالا باشه، می‌تونین تو همون مرحله‌ی اول کل متن رو بخونین و بعد بیاین رو سوالات. چون زبان واقعا چیز پیچیده‌ای نداره. مثل ادبیات نمی‌تونن آرایه‌ها رو در هم بپیچن و همه گزینه‌هاشون درست باشه و بعد طلبکارم باشن. یه سری کلمه‌س و سرعت خوندن متن. به نظرم حتی اگه صفرین، آهسته و پیوسته از الان شروع کنین.(بله، باز هم!) می‌تونین بیست سی درصد بزنین.

اگر هم به کلاس زبان رفتن برای این درس فکر می‌کنین، باید بهتون بگم که سه چهار تا سوال بیشتر از گرامر نمیاد. بقیه‌ش لغته. برای اون سه چهار تا نیازی به کلاس رفتن نیست.

منطقی‌ترین روش یادگیری لغت‌، (فارسی، عربی یا انگلیسی) اینه که تو متن معنیش رو درک کنیم. وقتی آدم تو متن کلمه‌ای رو می‌خونه، کاملا متوجه کاربردش تو اون جمله می‌شه و بعد می‌تونه کاربردهای دیگه‌ش رو هم بره یاد بگیره. ولی وقتی یه کلمه می‌گن و یه مثال هم براش می‌زنن، اون مثال هیچ عمقی نداره. معمولا یه جمله‌ی بی‌خاصیت بی‌معنیه. «فیل ابلق است.» حالا اگه جایی بخونین:

«نه حق حقم، نه ناحق، نه بدم، نه خوب مطلق
سیه و سپیدم ابلق، که به نیک و بد عجینم»

معنی ابلق رو بهتر نمی‌فهمین؟

من می‌گم حتی از کلمه‌هایی که هی یادتون می‌ره قصه بسازین و کاربردش رو تمرین کنین و این داستان‌ها. خیلی بهتر از کدگذاری و این مزخرفاتیه که «جراحا سرو جر میدن، پس surgery میشه جراحی!» چون اینطوری واقعا خود کلمه رو یاد نمی‌گیرین. فقط یه جوری به ذهنتون آویزونش می‌کنین. کلمه‌ها باید رنگ و بوی خودشونو داشته باشن و جاشونو تو ذهن پیدا کنن. مثلا کلمه‌ی واکسن تا دو سال پیش شاید برای همه‌مون یه کلمه خیلی عادی بود. ولی الان کافیه یه بار تو اخبار خونده باشین که حیوونای باغ وحش‌های آمریکا واکسن کرونا زدن و من و شما جوونی‌مونو تو خونه پشت لپ تاپ گذروندیم. حالا این کلمه خیلی معانی بیشتری داره. حداقل برا من که اینطوره.

سخن پایانی در باب عمومی‌ها!

اصلا چرا که نه؟ اگه دارین میرین دانشگاه و قراره یه هنرمند خفن بشین، زبان دونستن از واجباته. نمی‌دونین چه درهایی به روتون باز می‌شه. مثلا من چهارده سالگی که شروع کردم به تجربه کردن متودهای مختلف، فکرشو هم نمی‌کردم که تو بیست سالگی یه کانال یوتیوب انگلیسی بزنم. پس زبان رو شروع کنین. من اسپانسر زبانشناس نیستم. حقیقت اینه که فکر نمی‌کنم نرم‌افزارشون خیلی چیز خاصی باشه! یه سری کتاب صوتیه که گوش می‌دی دیگه.

خلاصه روزی نیم ساعت واقعا پذیرفتنیه. حتی تو سال کنکور. هم لغت یاد می‌گیرین. هم ذهنتون کلی با گرامر آشنا می‌شه و می‌تونین بدون فکر کردن، با حستون درست و غلط بودن گزینه‌ها رو درک کنین.

پس یادتون نره. هر سال یه سری دبیرستانی هستن که میان کنکور هنر که برای کنکور خودشون تمرین کنن. عمومی‌هاشونو عالی می‌زنن، رتبه‌ی خوب میارن و بعد می‌رن رشته‌های خودشون رو می‌خونن. اون آقاهه رستگار رحمانی یادتونه؟ سال 88 با عمومی و ریاضی خوب، رتبه پنجاه کنکور هنر شده بود. پس عمومی‌ها رو بچسبید که معجزه می‌کنن.

از بعد عید سوالای کنکورو شروع کنین و بارها بزنین به خصوص کنکور سال‌های اخیرو. واقعا مسخره‌س که من دوبار کنکور دادم و یه بارم سوالای 96 رو نزدم. چه مرگم بود آخه! هر دو بار از 92 شروع کردم و با درصدای عالی جلو رفتم و سر جلسه کنکور گفتم: عجیبه! چقد اینا سخت‌تر از کنکورای سال‌های پیشه. خب معلومه 92 با 99 کلی فرق داره! اصلا… اصلا نمی‌دونم چی بگم!

چند نکته تستی

اول

احتمالا می‌دونین ولی حالا برای محکم‌کاری، تو آزمون‌ها این کارو تمرین کنین که تا کنکور براتون روون بشه. سوالای کنکور سه دسته‌س. اونایی که راحت می‌زنین و رد می‌شین و شک ندارین که درسته، اونایی که شک دارین، و اونایی که مطئنین نمی‌زنین. شک دارها رو شاید بشه به دو دسته تقسیم کرد: اونایی که می‌شه روش وقت گذاشت و جواب رو پیدا کرد و اونایی که واقعا نمی‌شه شک رو برطرف کرد. برای هر کدوم از اینا یه علامت بذارین. مثلا کنار اونایی که راحت زدین هیچی ننویسین و کنار اون خیلی سختای غیرممکن ضربدر بزنین و… اینطوری وقتی برمی‌گردین مرور کنین، مجبور نیستین همه‌ی سوالا رو دوباره بخونین و فقط اونایی رو دوباره می‌خونین که امیدی بهشون هست.

دوم

اگه نشستین دارین فکر می‌کنین کاش یه منبع آسمانی میومد به من سوالای کنکورو می‌داد، خب یه سری منابع زمینی هست. سوالای کنکور سال‌های قبل و سوال‌های آزمون سنجش به شکل قابل توجهی نشون می‌ده که کنکور امسال قراره چطور باشه. مثلا این لینک رو ببینید. سوالای هر سال یه چیزایی درباره‌ی سال بعد بهمون می‌گن. حتی اول کتاب‌های اتود که گفتم سوالای سنجش رو جمع کرده، نوشته که هر سال سی درصد سوالا از سنجش‌های ده سال قبله. موسیقیش که واقعا اینطوری بود. کتاب ده سال کنکور هنر نشر کارنامه هم از جمله کتاب‌هاییه که سوالای کنکورو خیلی خوب جمع کرده و جواب داده. بخرید!

سوم

با هم درس خوندن، کیفیت مطالعه رو بالا می‌بره. درگیر رقابت‌های مسخره نشین آقا. آدم وقتی برای کسی توضیح می‌ده، خودش هم بهتر یاد می‌گیره. مگر این که شرایطی پیش بیاد که حس کنین شما و بغل‌دستی‌تون قراره رتبه یک و دوی کنکور بشین. اون وقت واقعا درگیر رقابت‌های مسخره بشین به نظرم. چون یک با دو خیلی فرق داره خداییش!

چهارم

خلاصه‌نویسی واقعا مفیده. به شرطی که بدونین هدفتون ازش چیه. فقط نکته‌های کلیدی رو توش بنویسین و از اول سال این کارو بکنین که در ادامه به دردتون بخوره و بتونین مرور کنین. وگرنه وقتی یه ماه مونده به کنکور یه هفته وقت می‌ذارین همه چیزو خلاصه می‌کنین، دیگه کی می‌خواین خلاصه‌ها رو بخونین؟ و البته خیلی بهتره که خودتون نوشته باشین. همیشه تو مدرسه یه سری جزوه‌ی بدخط از «معروف‌ترین استاد خاورمیانه» پیدا می‌شه که می‌گن اگه بخونین همه درسا رو صد می‌زنین! ولی اگه به دست‌خط خودتون باشه، اون چیزایی که برای خودتون سخته توش باشه، و توضیحاتی به زبون خودتون توش اضافه کرده باشین، قطعا موثرتره.

پنجم

برنامه‌ریزی کار سختیه. هنوز که هنوزه اون ور آبیا دارن درباره‌ش کتاب چاپ می‌کنن و نظریه‌پردازی می‌کنن و شکست می‌خورن و موفق می‌شن و این داستانا. پس اگه یه بار یه برنامه‌ای ریختین و باهاش به نتیجه نرسیدین، دوباره بنویسین. هی تغییرش بدین. از پومودورو استفاده کنین، کار عمیق رو امتحان کنین، اصلا یه روزایی بدون زمان درس بخونین، اینقدر باهاش بازی کنین تا قلقش دستتون بیاد. برنامه‌ریزی خوب حال خوب به آدم می‌ده و برای درس خوندن حال خوب ضروریه.

*

همین. اگه مطلب قبلی رو هم خونده باشین تا الان حدود یازده هزار کلمه (معادل پنجاه صفحه‌ی کتاب) از مسیر کنکورتون بیشتر می‌دونین! امیدوارم به درد بخوره. اگه سوالی داشتین لطفا همینجا بنویسین.

نه که منت بذارمااااا ولی من پنجشنبه صبح که آخرین امتحانمو دادم، پنجشنبه شب نوشتن نوشتن این پست رو شروع کردم. یعنی دیگه اصلا نتونستم استراحت کنم. نه که چیزی بگماااا ولی خب خیلی سخت بود. و اصلا کمردرد گرفتم. و سردرد و چشم درد و… (الکی:) ولی نشستم که این مطلب رو سریع بنویسم چون می‌دونم الان خیلی‌ها دارن می‌رن کتاب بخرن و گفتم هر چی تو این مدت شنیدم و تجربه کردم بگم. خلااااصه. با فرستادن لینک این مطلب برای رفقاتون، از هدر رفتن زحمت اینجانب پیشگیری می‌کنین.😁

موفق باشید!


منتشر شده

در

,

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

262 پاسخ به “بهترین منابع کنکور هنر برای رتبه دورقمی”

  1. HM نیم‌رخ
    HM

    سلام سارا جان یه سوال داشتم ازت درمورد دانشگاه های شرط معدل
    در دانشگاه های شرط معدل تا چه مقطعی میشه درس خوند؟آیا تا لیسانس میشه درس خوند یا برای گرفتن لیسانس باید دوباره کنکور بدیم؟ در دانشگاه های شرط معدل فقط میتونیم فوق دیپلم بگیریم؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      والا من از شرایط کنکور و تبصره‌های هر سال که خبر ندارم، من فقط تجربه‌ی کنکور خودمو نوشتم.:) اینا رو باید تو سایت سازمان سنجش پیدا کنی.

  2. محدثه نیم‌رخ
    محدثه

    سلام سارا ممنون که این مطالب رو به اشتراک گذاشتی ، من ۴۰۴ می‌خوام کنکور هنر بدم و خب هیچی درباره هنر نمی‌دونستم ، و تازه الان فهمیدم اصن چیا باید بخونم ممنونم ازت

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام محدثه
      امیدوارم موفق باشی🤗

  3. اَلیرضـــا نیم‌رخ
    اَلیرضـــا

    درود
    چند سوال داشتم
    اول اینکه من دهم هستم و رشتم هم گرافیک هست ولی میخوام برای دانشگاه موسیقی بخونم خب
    ۱ : هنوز هم این درسته که حذفیات داشتیم و درس های عمومی حذف شدن یا درس های تخصصی دیگه و کلَّن درس های ترسیم فنی ، خواص مواد ، درک عمومی هنر ، خلاقیت نمایشی ، خلاقیت تصویری و خلاقیت موسیقی رو داریم برای کنکور دیگه ؟ ممنون
    ۲ : بعد اینکه من اگر کتاب های کنکور رو از انتشارات قلم‌چی بگیرم خوب هست ؟ یا پیشنهاد شما چیه برای خوندن جامع تر ؟

    Très merci

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      درود
      والا این بخشنامه‌ها که هر روز عوض می‌شه. چیزی که من نوشتم واسه سه سال پیش بوده.
      منابع رو هم گفتم دیگه.

  4. نارسیس نیم‌رخ
    نارسیس

    تف به کنکور :))))

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      تف

  5. Simin نیم‌رخ
    Simin

    سلام سارا
    مرسی از اطلاعات خوبی که در اختیارمون گذاشتی فقط اینکه من که کنکوری ۱۴۰۳ ام اینارو بخونم مشکلی نداره؟ چون منابع عوض نشدن همونان

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      حقیقتش رو بگم سه سال پیش با قطعیت می‌گفتم اینا جوابه ولی حالا واقعا نمی‌دونم.:)

  6. زینب نیم‌رخ
    زینب

    سلام ممنون بابت اطلاعات مفیدی که گذاشتی
    فقط چون خیلی زیاد بود من متوجه نشدم خوب
    برای رشته انیمیشن سازی چه منابعی مهم تر هستند و ضریبشون مهم تره و امکان قبولی رو دارم خواهش میکنم جواب بدید

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام زینب
      عزیزم.😅خب کلا زیاده دیگه چه کنیم؟
      راستش من اصلا با این رشته آشنایی ندارم. فکر نکنم اصلا دانشگاه‌های دولتی داشته باشنش.

  7. من نیم‌رخ
    من

    سلام سارا مرسی برای این توضیحات مفید و لطفتون که واقعا به خیلیا کمک کرد
    یه سوال داشتم اونم اینکه این منابعی که سازمان سنجش ارائه میده برای هر کدوم از هفت تا درس، اونا رو همه رو نبایدبخونیم؟ اینطور که شما نوشتی اونا نیستن همشون،
    من میخوام کتابا رو بگیرم ولی خیلی گیج شدم و هرچی گشتم اونقدری منسجم پیدا نکردم که دقیقا چه کتابایی رو برم بگیرم

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      ببین راستش نمی‌دونم کنکور جدید چطوری شده. تو برنامه‌م هست یکم اطلاعات بگیرم و برای سال جدید ویدیو بذارم. ایشالا که بتونم.:)

      1. لیلی نیم‌رخ

        سلام حالا که زیر گروه ها حذفن باید همشو بخونیم؟

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          بله ولی با توجه به تعداد سوالی که از هر مبحث میاد.

  8. وحید نیم‌رخ
    وحید

    سلام
    ببخشید یک سوالی داشتم
    قضیه زیر گروه ها هنوز هم برقراره؟
    یا نه؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      نه دیگه حذف شد.

  9. ساناز نیم‌رخ

    سلام سارا💕امیداورم ببینی اینو
    دوتاسوال ازت داشتم ممنون میشم جواب بدی
    اول اینکه به نظرت کدوم موسسه برای ازمون دادن بهتره؟
    دوم اینکه من امسال میخوام حتما دانشگاه تهران قبول بشم یعنی سال بعدی وجود نداره و دقیقا تهران نمیدونم مشاور بگیرم یا نه میترسم ادم اشتباهی انتخاب کنم و نتیجم خراب بشه از خودمم مطمئن نیستم تو کسیو میشناسی کارش خوب باشه زیر زیرکی بگی:)
    ممنون قلب

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام ساناز جان
      من همیشه می‌گفتم سنجش بهتره چون نزدیک‌تره به کنکور. ولی خب قطعا استاندارد نیست و ممکنه یهو تو یه آزمون بیفته دست یه سری طراح احمق و سوالات بسیار به‌دردنخوری توش ببینی. که در این حالت رتبه هم دیگه چیزی رو بهت نشون نمی‌ده. ولی خب کماکان به نظرم شباهتش به کنکور بیشتره.
      من واقعا کسی رو نمی‌شناسم که بگم خیلی کارش خوبه. مهشید مسیبی مشاور خودم بود که خیلی وقتا یه برنامه رو به همه می‌داد با اندکی تغییر. یا این که برنامه‌ش اینقد فشرده بود که عملا عیرقابل‌استفاده بود. این که چقدر به دردت بخوره خیلی بستگی به این داره که چقدر از مشاوره کار بکشی. وگرنه اکثر بچه‌هایی که من دیدم برنامه رو کلا یه جور دیگه پیش می‌رفتن.

    2. یک دانش آموز نیم‌رخ
      یک دانش آموز

      من از موسیقی زیاد نمیدونم بعضی علامت ها مبهمه برام چیکار کنم؟☹️ این کتابی که گفتین از کارنامه درسنامه هست بگیرمش؟ دوستام گفتن چون موسیقی اهمیتش کمتر شده نسبت ب درک عمومی و تصویری و ریاضی، تست نخر🤔 ولی بازم من توضیح نیاز دارم به نظرم باید برم کلاس؟ اگه جایی پیشنهاد دارین هم بگین بهم مرسی:)❤️

      1. سارا نیم‌رخ
        سارا

        علامت‌ها رو که تو اون کتاب کارنامه توضیح داده دیگه.
        والا به نظر منم الان صرف نمی‌کنه بخوای خیلی روش وقت بذاری. منطقی‌تر اینه که ببینی تو کنکور پارسال از کدوم مباحثش سوال اومده و فقط همونا رو بخونی. و بیشتر وقتت رو بذاری روی تقویت درک عمومی هنر و باقی درس‌های مهم.

  10. هنریون نیم‌رخ

    سلام سارا، کتاب های خوبی رو معرفی کردی ممنونم

  11. Actir نیم‌رخ
    Actir

    سلام
    شما که دانشجوی هنر های زیبا آید
    بهم بگین میشه تو رشته بازیگری با کار های عملی و اجرای نمایش و مسابقه و جشنواره ها و … (در زمان دانشجو بودن ) پول درآورد؟؟؟؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      ممکنه اگه جایزه ببرید یه پولی دستتون بیاد ولی خب این که بخواید روش به عنوان منبع درآمد حساب کنید، هرگز.:)

      1. actor نیم‌رخ
        actor

        سپاس

  12. فاطمه نیم‌رخ
    فاطمه

    سلام سارای عزیز
    واقعا خوشحالم که باهات اشنا شدم مطالب بسیار مفیدی مینویسی روح بزرگ و ارزشمندی داری به امید درخشش بیشتر برای تو

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      خیلی متشکرم. خوشحالم که به درد خورده.🤗

    2. مصطفی نیم‌رخ
      مصطفی

      فوق العاده ای سارا یوتیوب ک ترکوندی لامصب👏👏

      1. سارا نیم‌رخ
        سارا

        ممنونم مصطفی😀

  13. َA نیم‌رخ
    َA

    سلام
    من می خواهم ادبیات نمایشی بخوانم و سوالم این است که به جزء کنکور عملی ادبیات نمایشی کدام کنکور عملی را بدم که اگر یکی قبول نشدم شاید امید به قبولی دیگری باشد. اما خودم دوست ادبیات نمایشی بخوانم . احساسم میکنم خیلی دیر تصمیم به تحصیل در رشته هنر گرفتم. در واقعه می توانم بگم واقعا دو یا نزدیک به 3 هفته است یه دفعه متوجه شدم رشته ادبیات نمایشی هست و تصمیم گرفتم کنکور عملی هنر 1402 بدم من هیچ درکی از درس های هنر ندارم. این کنکور را آمازیشی می دهم از اینکه شهرستانی هستم با خرید کتاب ها مشکل دارم. و تئاتر ندیم ، در طول عمر 23 ام دو سینما رفتم . اما همیشه نگارشم ، انشاء فوق العاده بوده . واقعا اگر در هنرستان ما رشته زیادی وجود داشت رشته کامپیوتر را انتخاب نمی کردم بین معماری و کامپیوتر فقط کامپیوتر کمی مورد علاقه من بود.
    دو سالم دانشگاه رفتم و کاردانی نرم افزار کامپیوتر دارم اما دیگه ادامه ندارم . لطفا منی که تازه می خواهم با هنر آشنا بشوم راهنمای نمایید.
    به امید موفقیت تمامی کسانی در کار خود کوشا هستند.

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      والا نمی‌دونم چی بگم. با این چند خط که نمی‌تونم نسخه بپیچم برات. باید ببینی به چه رشته‌ای علاقه داری. ولی خب اگه یکی از رشته‌های تئاتر رو انتخاب کنی (بازیگری، نمایشی عروسکی یا طراحی صحنه) عملیشون با ادبیات نمایشی تو یه مکان برگزار می‌شه و از نظر رفت و آمد برات راحت‌تره. ولی خب اگه در این حد از این فضا دوری خیلی بعیده امسال بتونی قبول بشی. شاید بهتره اول وقت بذاری تعداد زیادی کتاب و نمایشنامه بخونی، فیلم و تئاتر ببینی و چیزای مختلف رو امتحان کنی تا ببینی اصلا این رشته به دردت می‌خوره یا نه.
      امیدوارم راهت رو پیدا کنی.

  14. سجاد نیم‌رخ
    سجاد

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    اول از همه ممنون بابت مطلب مفیدی که ارائه دادین.
    راستش من دانش آموز دوازدهم رشته ریاضی هستم و همین چندماه آخر تصمیم گرفتم کنکور هنر بدم. منابعش رو هم قبل از دیدن این مطلب گرفته بودم که بعضی باش با اونایی که شما گفتی فرق می‌کنه
    من می‌خوام رشته سینما رو بیارم.
    سوالم اینه که من برای سه درس خلاقیت نمایشی، ترسیم فنی و خلاقیت تصویری و تجسمی سه کتاب( فقط تست) از انتشارات کارنامه کتاب گرفتم .با خودم فکر کردم گفتم برای کنکور همین که با تست ها آشنا بشم کافیه. نیاز نیست درسنامه رو بخونم
    اما حالا پشیمون شدم و از طرفی نمی‌خوام زیاد هزینه کنم و کتاب زیاد بخرم چون همین الان هم وقت زیادی ندارم
    به نظر شما درسنامه هم بگیرم یا با همین روش میتونم درصد خوبی توی این درس ها بگیرم ؟
    ممنون میشم جواب بدید.🙏

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام سجاد
      کلا برای هیچ درسی تست کافی نیست. باید حتما درسنامه هم داشته باشی. می‌تونی دست دوم بگیری که خیلی ارزون‌تر در میاد. اگه تهرانی تو انقلاب گیرت میاد، تو دیوار و شیپور هم می‌تونی با قیمت‌های پایین‌تر پیدا کنی.
      البته الان از این سه تا دو تاش حذف شده! پس احتمالا تعداد سوالات کمی از این مباحث توی درک عمومی هنر میاد. پس به نظرم بهتره اگر درسنامه می‌خری فقط برای تصویری و درک عمومی باشه. ولی خب راستش رو بگم من واقعا از تغییرات جدید کنکور چیزی نمی‌دونم. بهتره از کسی که توی این فضا هست بپرسی.

      1. سجاد نیم‌رخ
        سجاد

        باشه ممنون که راهنماییم کردین🙏❤️

  15. مهلا نیم‌رخ
    مهلا

    سلام سارا یه سوال خودت سایت و طراحی کردی؟
    یا چی؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      خودم راهش انداختم بعد از دوستان متخصص کمک گرفتم. ولی خب می‌بینی که همچنان کلی ایراد داره.:)

  16. مهدیه نیم‌رخ
    مهدیه

    سلام سارای عزیز مقالت خیلیییی خوب بود
    میشه برای منی که تجربی میخونم دوازدهمم ولی تصمیم گرفتم کنکور هنر هم بدم، منبع های “جنگی و فوق اضطراری” رو معرفی کنی بخونم تا کنکور؟
    مرسی ازت

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام مهدیه جان
      والا منابع همینه. این دیگه میانبرترین چیزیه که تونستم بیابم.:)

  17. Emad نیم‌رخ
    Emad

    سلام سارا ، امیدوارم حالت عااالی باشه (مثل خودم )
    میگم این خلاصه نویسی های درسای دیگه (درک عمومی و بقیه درسها)که گذاشته بودی ، دیشب هر چی گشتم پیدا نکردم ، اگه میشه لینکشو بزار ممنون ⭐️

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام. فکر کنم یه کم دیر دارم جواب می‌دم.:)
      اینجا کلیک کنید.

      1. Emad نیم‌رخ
        Emad

        سلام. خیلی ممنون.

  18. پژواک گلستان نیم‌رخ
    پژواک گلستان

    سلام سارا جان، خوبی؟
    من سال یازدهمم و رشته م تجربیه ولی می خوام که کنکور هنر بدم ولی نمی دونم که دیره یا نه و اینکه می تونم کنار درسای تجربی هنر رو هم بخوانم؟
    واقعا سردرگمم و معلم‌ها و خانواده ام هم بیشتر فشار میارن که نباید هنر بخونی.
    البته من تئوری موسیقی و خلاقیت نمایشی رو تا یه حدی خواندم و می دانم.
    در هر صورت متشکر می شم راهنماییم کنی.

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام پژواک جان.
      نه نمی‌تونی. باید یکیش رو انتخاب کنی. حالا این که چقدر هنر برات جدی هست رو باید از خودت بپرسی.

  19. Emad نیم‌رخ
    Emad

    سلام امیدوارم عاااالی باشی سارا
    من تا الان درست و حسابی نمیخوندم تا اینکه الان یه چند وقتی یه برنامه و نقشه راه فوق العاده برای خودم نوشتم و اصلا گیج نیستم و کامل میدونم باید چیکار کنم ، ( رشته دلخواه خودمم بعد از مدت ها گشتن و خوندن ، درست انتخاب کردم و ایمان دارم علت اومدنم به این دنیا همونه ،یعنی درست‌ترین هدف خودمو انتخاب کردم و حتی دانشگاه مد نظرم)،کتاب ها رو هم الویت بندی کردم و به ترتیب الویت میخونم ، من هنرستانی هستم و میخوام کامل هنرستان رو ول کنم بچسبم به درسم ، (رشته ای در دانشگاه خواهم خواند رشته فعلی هنرستانم نیس) ، با توجه به این ها به نظرت سر کار های عملی هنرستان وقتم رو بُکُشَم ؟! ( البته به اینم باید توجه کرد که تا الان تمام دروس عملی من همیشه ۲۰ بوده ، دروس عمومی هم بالا میگرفتم ) و الان دو هفته هم هست که سر کلاس عملی ها نرفتم اما با این اوصاف هنوزم کسی رو دستم بلند نمیشه ، بگذریم.
    الان به نظرت کلا قطع کنم هنرستان رو و تایمی که قراره بزارم برای کار عملی هنرستان بزارم روی درس کنکور تئوری و سوابق تحصیلی و کار و تمرین کنکور عملی؟!
    یا به قول خانواده ام ، سر امتحانات مستمر دورس عمومی حاضر بشم و همچنین ژوژمان ماهانه برم بدم به استاد های دروس عملی تا دردسر نشن؟!

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام عماد جان
      رشته‌ت رو نگفتی. واسه بیشتر رشته‌ها اون چیزی که تو کنکور عملی میاد ربطی به کارای عملی هنرستان نداره. ولی خب اونا هم چیزای خوبی هستن که حیفه آدم براشون وقت نذاره.:) اولویت با کنکوره به هر حال. تو دانشگاه وقت برا کار عملی هست. نمره رو هم که خیلی ساده‌تر از اینا می‌شه گرفت.

      1. Emad نیم‌رخ
        Emad

        سلام ممنون سارا
        ، رشته فعلی که داخل هنرستان دارم میخونم گرافیک هست ، اما واسه دانشگاه میخوام برم مجسمه سازی ( که خیلی بیشتر از خیلی دوستش دارم ) و یکم هم از کارای هنرستان مثل پوستر و مجله و…. کلافه شدم ( چون خودت هم حتما تجربه کردی برنامه میریزی فلان صفحه بخونی یوهو میگن فلان تعداد کار عملی بیارین) و خلاصه جور نمیشه هیچ جوره برنامه آدم و آره چیزای خیلی خوبی سر کلاس ها میشه یاد گرفت اما میتونم با خوندن کتاب ، بیشتر از اونا هم یاد بگیرم ، و یک مشاوره هم پیش یکی از استاد هام که خودش رتبه کنکور بوده رفتم ، خیلی چیزای خوبی گفت، حالا منم الویت اولم رو گذاشتم واسه کنکور و دیگه قراره رو اون تمرکز کنم ( فقط خرداد میرم و برای استاد های دروس عملی هم یه نقشه ای دارم ) ولی در کل میخوام ۵ ماه یه جوری زندگی کنم که هم از مسیر لذت ببرم هم واسه از دست رفتن فرصت ، در آینده غم نخورم.

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          آها اگه مجسمه‌ست که آره. کارای هنرستان اونقدرا مستقیم کمکت نمی‌کنه. ولی حتما کلاس کنکور عملی رو هر چه زودتر برو و تمرین کن.
          امیشدوارم بتونی اون طوری که دوست داری این پنج ماهو بگذرونی.

          1. Emad نیم‌رخ
            Emad

            اها ، باشه . ممنون

  20. مهسا نیم‌رخ
    مهسا

    سلام خیلی شانسی با سایتت اشنا شدم میشه درباره کنکور عملیش هم چیزی بگی به شخصه با کلی تحقیق هنوز نمیدونم چجوریه چیکار کنم

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام. درباره‌ی کنکور عملی نمایش ویدیو گذاشته‌م.

  21. Parmida نیم‌رخ
    Parmida

    سلام سارا 🌸
    اول از همه ممنونم برای معرفی این منابع چون رشتم کلا یه چیز دیگه بود خیلی بهم کمک کرد
    من تا الان با آزمونای قلمچی پیش میرفتم و از همین منابعی که معرفی کردی استفاده میکردم و ترازمم خوب بوده تا الان تو آزمونا ولی یه استرسی افتاده به جونم:)
    بعضی بچه ها مشاورای تخصصی هنری مثل خانوم مسیبی و ….
    اینا دارن و منم تو شک افتادم که آیا مشاور بگیرم یا نه
    میخواستم بپرسم مشاور دقیقا چقدر توی موفقیتتون تو کنکور هنر تاثیر گذار بوده
    رتبه برترای مشاورا رو که میبینم یکم وسوسه میشم:)

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      خواهش می‌کنم عزیزم… البته الان دیگه این نمی‌شه زیاد رو این پست حساب کرد.
      ببین دو تا کامنت بالاتر برای شونصدهزارمین بار جواب این سوالو دادم. لطفا بخون.🥲

  22. Reyhan نیم‌رخ
    Reyhan

    سلام ساراااااا امیدوارم حالت خوب باشه
    من همه ی ویدئو های یوتوب تو دیده بودم ولی خیلی وقت بود تو یوتوب فعالیتی نداشتم،امروز داشتم درمورد منابع یکم تحقیق میکردم که دیدم عهههههه سارااااا
    اصلا کلی ذوققققق کردم
    خیلی مطالب مفیدی داری واقعا و خیلی به مهارت و سواد مشاوره ات اعتقاد دارم و همیشه ازت کلی مطلب یادمیگرم
    امیدوارم همیشه بدرخشییییی^-^

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام ریحان
      چی شد؟ یعنی از قبل همه رو دیده بودی به جز منابع؟
      نفهمیدم چی گفتی ولی خوشحالم که به دردت خورده.:)
      ممنونم از محبتت.
      موفق باشی.

  23. Golnaz نیم‌رخ
    Golnaz

    و یه سوال دیگه داشتم به نظرت فرق بین کسایی که به اندازه هم درس میخونن کلاس میرن مشاوره دارن و یه دسته رتبه خوب میارن و یه دسته ی دیگه نه و قبول نمیشن چیه ؟ به نظرت کلا تفاوت اساسی کسایی که رتبه خوب میارن با کسایی که نه چیه ؟ مثلا یه دسته هستن که هر روز درس نمیخونن یا برنامه رو اجرا نمیکنن و هر درس رو دقیق و عمقی نمیخونن یا مثلا کل سال مشغول یه سری درسان فقط و ادای درس خوندن در میارن یا چی واقعا واسم سواله من خیلی خوب دارم درس میخونم و بقیه رو که میبینم مثلا بعضیا پنج صبح پا میشن یه عالمه میخونن و فلان چجوریه بعدش قبول نمیشن من فقط میترسم اینقد خوب دارم میخونم ولی بعد برم سر کنکور و یه چیزی بشه بعد قبول نشم 😑 و هم ریاضی من خیلی دقیق تست میزنم سعی میکنم تا خودم به یه راه حل نرسیدم سراغ پاسخنامه نرم مثلا محاسبات عددی رحمت مشیدی رو تا اینجا واقعا خوب کار کردم هم درسنامه هم تست ولی تستای خارج از رحمت مشیدی مثل سوالای خود کنکور رو که جواب میدم یه راه حلایی میخواد که من به ذهنم نمیرسه به نظرت از تستای کتابای نظری کار کنم یا چی ؟!

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      اون یکی مطلبم رو درباره‌ی کنکور خونده‌ی؟ ویدیوش هم هست. ببینی فکر کنم تا حدودی جوابت رو بگیری.
      ببین به نظر من یه عامل خیلی مهم خودشناسیه. مثلا من می‌دونستم که دوست دارم ساعت مطالعه‌م کم ولی فشرده باشه. از منابع گسترده می‌ترسیدم و سعی کردم فقط اصلی‌ها رو بخونم، منتها عمیق بخونم. می‌دونستم اهل شب‌بیداری نیستم. می‌دونستم اگه با کافئین خودم رو سرحال نگه دارم حالم بد می‌شه. می‌دونستم که تا ندونم کجای نقشه‌ وایسادم، نمی‌تونم قدم از قدم بردارم و اعصابم خرد می‌شه. پس قبل از شروع وقت زیادی رو گذاشتم واسه‌ی پیدا کردن بهترین منابع و بهترین روش مطالعه برای خودم. بعد طبق این شناخت برنامه‌ریزی کردم.
      البته که شناخت هم یهویی به وجود نمیاد و باید سعی و خطا کنی. من سال اول خودم رو خوب نمی‌شناختم (تو این مقوله) و به خاطر همین بهم سخت گذشت.

      و همچنین یادت باشه همیشه یه سری هستن که کلا نقششون همینه: استرس دادن به بقیه. محلشون نذار. معمولا اونی که خوب و کافی می‌خونه و هدف داره، اینقد نمیاد زندگیش رو برای بقیه توضیح بده. یا کارای عجیب غریب بکنه به اسم سختکوش بودن.

      خرخونی کردن هم هنر نیست واقعا. به قول خارجیا: try smart, not hard.

      1. Emad نیم‌رخ
        Emad

        سلام
        ممنون این جواب سوال منم بود
        ولی واقعا دمت گرم هر وقت سوال دارم راجب کنکور هنر جوابش رو توی وبلاگ های تو و پاسخ هات پیدا میکنم ⭐️

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          به به. روزم رو ساخت این کامنت!

  24. Mahdi نیم‌رخ
    Mahdi

    سلام بر شما
    امیدوارم حالتون خوب و خوش باشه🌿

    نمی‌دونم از تغییراتی که در کنکور۱۴۰۲ ایجاد شده خبر دارید یا نه.حذف دروس عمومی،تاثیر۴۰درصدی سوابق تحصیلی،حذف زیرگروه‌ها و همچنین حذف بعضی از دروس تخصصی از جملۀ این تغییرات‌اند.بنابراین نوع نگاه به کنکور هنر در این سال، کاملا متفاوت با سال‌های قبله.
    *اگر بنا بود در سال۱۴۰۲ کنکور بدید چگونه به آن نگاه می‌کردید؟
    این موضوعی است که این روزها اکثر کنکورهنری‌ها دغدغۀ آن را دارند چون اکثر مطالبی که قبلاً نقل شده‌اند برای این سال به کار نمی‌آید.
    اگر به این موضوع پرداخته شود بسیار سپاسگزار خواهیم بود.🌿

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      والا دیگه دارم خجالت می‌کشم اینقد من رو قابل می‌دونین و سوالات سخت ازم می‌پرسین. جواب من اینه که واقعا نمی‌دونم.:)
      شاید اگر به فرض محال انرژی و زمان پیدا کردم، قدری جست و جو کنم و ویدیویی در موردش بذارم. وگرنه… شرمنده‌تونم.:)

  25. فاطمه نیم‌رخ
    فاطمه

    سلام سارا خانم
    امسال که‌ دروس عمومی حذف شده و فقط سه درس تخصصی برای کنکور هنر باید بخونیم. نظرت در مورد موسسات کنکور هنر چیه؟ هزینه متوسط اونها 20 ملیون هست. اینکه خودمون کتاب بگیریم بخونیم يا توی اين موسسات ثبت نام کنیم و جزوات اونا رو بخونیم کدوم بهتره؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      راستش نمی‌فهمم ربط کلاس کنکور به حذف عمومی‌ها چیه. و راستش واقعا نمی‌تونم توصیه‌ای داشته باشم. من هم دفعه‌ی اوله با چنین پدیده‌ای مواجه می‌شم.
      تلگرام و اینستای مهشید مسیبی رو یه نگاه بنداز.

  26. Amir نیم‌رخ
    Amir

    عجب پست شاهکاری. از شانس بد من خلاقیت نمایشی حذف شده، بمولا که 90 تو شاخم بود، ولی خب در عوض اون درسای چرت و پرتم حذف شدن:) الان 26 درصد معدل دروس عمومی تو کنکور تاثیر قطعی داره. منم ک غیر عربی بقیه رو 20 میشم، بازم خوبه. درک عمومی هنر بعضی چیزاش یه طوریه ولی در کل خوبه و از خوندنش لذت میبرم. ریاضی فیزیکم خدااس، کلا اون چرت و پرتایی که ما تجربی و ریاضی میخونیم رو نمیاره و تستاش خیلی باحالن. خلاقیت تصویری یکم باهاش دافعه دارم؛ ولی اونم حل میشه.
    یا سینما دانشگاه تهران یا خودکشی (با قرص).
    پ. ن: برام آرزوی موفقیت کنید دوستان.

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      هر روز دارن مرزهای حماقت رو جابجا می‌کنن. واقعا نمی‌دونم چی بگم.
      حالا باز خوبه عمومی کمرنگ شد.
      .
      این حرفی که زدی شوخیش هم زشته. به محضی که وارد دانشگاه بشی اونقدر از ترم‌یکی تا استاد دارن غر می‌زنن که کلا ناامید می‌شی. ولی اگه قبول نشی یه عمر می‌شنوی که دانشگاه فلان و چلانه.
      فلذا تو تلاش کن و بدون رشد و پیشرفت وابسته به یه مکان یا زمان خاص نیست.

      1. Amir نیم‌رخ
        Amir

        متوجه نشدم، چرا اساتید دانشگاه غر میزنن دقیقا؟

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          به نظرت دانشگاهی که برای دانشجوها مطلوب نیست، برای استادان هست؟

  27. الهه نیم‌رخ
    الهه

    چون برای ارتباط تصویری می‌خوام قبول شم و اینکه راهنماییم کنید که درسایی مثل معماری یا انیمیشن رو چجوری بخونم ؟ او فصلاش که مال ایمنی کار و وسایل و چمیدونم این چیزهاست مهمه؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      نه، بعیده از اون قسمتا سوال بیاد.

  28. الهه نیم‌رخ
    الهه

    سلام سارا جان من کتاب ونگوگ و مبادی سواد بصری رو دارم این دو کتاب رو چطوری مطالعه کنم مخصوصا ونگوگ راستی اون فیلما آموزشی وپی دی آف درسیا هم که گفته بودم رایگان میگیرم از تلگرام از کانالا تلگرام میگرفتم الان نت قطع شده دسترسی ندارم که اسم کانالارویگم

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام. کتاب ونگ منظورته؟ تو همین پست گفته‌م. برای ونگ تیترها و عناوین رو بخون، مبادی هم سعی کن یه دور تعریف‌هاش رو بخونی و یاد بگیری. خط به خط کلش رو نخون.
      مهم‌ترین چیزی که تو این کتابا وجود داره تصویراشونه. باید توضیحاتش رو بخونی و با دانسته‌های قبلیت ترکیب کنی تا بتونی به بهترین شکل تحلیلشون کنی.

  29. دنیام نیم‌رخ
    دنیام

    ی سوال دیگه
    با خودم می گفتم امسال ک تایمم بیشتره ی کلاس درک عمومی خوب برم و با همون جمع کنم درس رو
    ب نظرت علی آزاد آکادمی شیشه خوبه؟
    یا اگه دبیر بهتری میشناسی ممنون میشم معرفی کنی ❤

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      فکر کنم قبلا هم گفته بودم از این آزاد خوشم نمیاد. سر کنکور عملی واقعا منو مسخره‌ی خودش کرد. درباره‌ی آکادمی شیشه‌ای هم تو همین پست نظرم رو گفتم.
      به نظرم اگر کلاسی بری که آفلاین نباشه و تعامل داشته باشه حداقل یه بردی کردی. وگرنه تقریبا مثل اینه که همون کتابا رو داری صوتی گوش می‌دی و اونقدرا فرقی نداره.
      اگه بتونی کلاسای رستمعلی رو بری خیلی خوبه. فکر کنم میدیا کلاس داره. یه سرچ بزن ببین چه جوریاست.

  30. دنیام نیم‌رخ
    دنیام

    سلام سارا خانم
    اولا ممنونم بابت اطلاعات فوق العاده ای که دادید
    من امسال یازدهمم (کنکوری 1403)، هنرستان و رشته طراحی و دوخت
    هدفم هم طراحی لباس الزاهراس
    ولی ی مشکلی ک هست، هیچ جا برای یازدهمی های کنکور هنر آزمون برگزار نمیشه و این برام برنامه ریزی رو خیلی سخت کرده، اونقدری ک می گفتم ول کنم درسو تا از تابستون دوازدهم شروع کنم
    پیشنهادی داشته باشید خیلی خوشحال میشم بشنومش
    ی دنیا ممنون

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام. خواهش می‌کنم.
      یعنی آزمون سنجش و اینا رو نمی‌تونی بدی؟

  31. سید فاطمه نیم‌رخ
    سید فاطمه

    سلام سارا،امیدوارم حالت خوب باشه،

    این منابع همشون برای کنکور ۴۰۲ هم معتبره؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      تا جایی که می‌دونم آره.

  32. Estamich نیم‌رخ

    سلام سارا امیدوارم حالت خوب باشه.
    می‌خواستم یه مشورت ازت بگیرم با اجازه:)
    دوستم با خانم مسیبی مشاوره داره و بعد واقعاا داره اذیت میشه از سنگینی برنامه، برنامشو که فرستاد فکر کنم طبق آزمون قلمچی داره پیش میره و یه کتاب هایی رو میخونه که بنظرم خیلی کم تر اهمیت دارن و بجاش درسایی مثل تاریخ هنر ایران و جهان رو که به نظرم باید خیلی دقیق تر خوند رو خیلی سنگین تو برنامش می‌چینه مثلا ۲ درسو با هم می‌ذاره، البته شایدم سنگین نباشه ها ولی خب دوستم نمیتونه روشون فوکوس کنه، میگه روخونی میکنم هرچی فهمیدم فهمیدم نفهمیدمم به درک!
    اخه من خودمم این مشکلو اوایل که با مشاور کار می‌کردم داشتم اینکه یه درس واقعا زیاد بود حجمش ولی توجه نمی‌کرد و اندازه یه درس که خیلی حجم کم تری داشت و ساده تر بود تقسیمش می‌کرد و من قشنگ پدرم در اومد:”)
    یعنی می‌دونی بخوام خلاصه بگم بنظرم آدم۵ پارت نمایشی تو برنام هفتش باشه ولی قسمتای کمتر بخونه تا تو دو روز باشه و اندازه اون۵ پارت بخونه
    می‌خواستم بهش پیشنهاد بدم بدون مشاور پیش بره و خودش برنامه ریزی کنه ولی خب می‌دونی من هنوز خودم کنکور ندادم که مطمئن باشم نظریاتم مثمر ثمر واقع می‌شه یا نه:)
    و یه سوال بنظرت اول نباید درسای مهم‌تری مثل تاریخ هنرا رو خوند و بعد رفت سراغ درسایی مثل چاپ دستی و…؟:”

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام.
      ببین واقعا نمی‌فهمم چی می‌گی. اون قسمت پنج و اینا.
      من در نهایت کاری رو که خودم فکر می‌کردم برام جواب می‌ده انجام می‌دادم و هیچ وقت کاری به برنامه نداشتم.
      چرا قطعا اون درسا تو اولویتن.
      به نظر منم مشاورا بیشترین کارکردشون اینه که براشون پول می‌دی و اگه درس نخونی عذاب وجدان بیشتری به خاطر اون پوله می‌گیری.

  33. مهدی نیم‌رخ
    مهدی

    خب علاقه بنده بازیگری است
    میخوام بدونم رشته ادبیات نمایشی تا چه حد نزدیک هس ب بازیگری؟
    و آیا میشه تو رشته ادبیات نمایشی یه بازیگر خوب شد؟
    و آیا رشته سینما بیشتر به بازیگری نزدیکتره یا ادبیات نمایشی ؟
    با تشکر از پاسخ‌گویی تون

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      نزدیک نیستن. کلا واحداشون فرق داره به جز یک سال اول.
      سینما رو هم واقعا اطلاع ندارم. ولی فکر کنم از سال دوم دانشجوها چهار دسته می‌شن و هر کسی گرایش خودش رو داره. ولی در نهایت یه مدرک به همه می‌دن.

      1. مهدی نیم‌رخ
        مهدی

        سلام سارا
        بلخره اومدم
        اومدم هنر های زیبا
        ممنونم از تو و سایت قشنگت که تو این راه کمکم کرد

        1. مهدی نیم‌رخ
          مهدی

          ولی سارا خانم من بشدت به راهنمایی احتیاج دارم
          فعلا شرایط دانشگاه اومدن ندارم و می‌خوام ترم اول مرخصی بگیرم ولی آموزش با قطعیت میگه نه
          شما میتونین کمکم کنین ؟
          با بچه های ترم بالای بازیگری چطوری میتونم ارتباط بگیرم؟

          1. سارا نیم‌رخ
            سارا

            وا. تو اینم دخالت می‌کنن؟ نمی‌فهمم.
            تلگرامم همین اسممه. پیام بده، چند تا شماره برات بفرستم.

        2. سارا نیم‌رخ
          سارا

          سلام. جدی؟‌ تبریک می‌گم! و به نوبه‌ی خودم متاسفم که با تیر و تفنگ بهت خوش‌آمد گفتن.
          امیدوارم در روزهای بهتر همدیگه رو در دانشگاهی که مال خودمون شده ببینیم.

  34. مهدی نیم‌رخ
    مهدی

    انشالله اگه خدا بخواد همدیگرو تو دانشگاه ملاقات خواهیم کرد
    جسارتا یه سوال داشتم واس انتخاب رشته
    من اولویتم رو بدین ترتیب قرار دادم:
    1-بازیگری هنر های زیبا
    2-ادبیات نمایشی هنر های زیبا
    3-بازیگری دانشگاه هنر
    4-ادبیات نمایشی دانشگاه هنر
    5-سینما دانشگاه هنر

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      انتخاب رشته‌ی من هم مثل همین بود، فقط این که من اینقد به دانشگاه اولویت ندادم و رشته برام مهم‌تر بود. یعنی چون ادبیات می‌خواستم این شکلی زدم:
      1-ادبیات نمایشی هنرهای زیبا
      2-ادبیات نمایشی دانشگاه هنر
      3-بازیگری هنرهای زیبا
      4-بازیگری دانشگاه هنر
      5-سینما دانشگاه هنر

  35. مهدی نیم‌رخ
    مهدی

    سلام خانم درهمی وقت بخیر
    آقای اسدی رو جمعه توی آزمون عملی دیدم
    نمیدونستم شما رو میبینه یا ن تا بگم سلاممو بهتون برسونه
    از همینجا بهتون درود میفرستم

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      درود بر شما و سپاس!
      امیدوارم آزمون رو خوب داده باشین.

  36. الهه نیم‌رخ
    الهه

    سارا جان این منابع و ترتیب بندی که نوشتی برای کنکور۱۴۰۲ هم صدق می‌کنه من هدفم ارتباط تصویری تربیت دبیر شهید رجایی تهرانه می‌خوام از همین روزا استارت خواندن رو بزنم فعلا دارم برنامه ریزی و تحقیق میکنم تا با خیال آسوده بخونم نمیتونم مشاور بگیرم منابع رو هم فعلا دارم بصورت پی دی آف میگیرم رشتم همون‌طور که گفتم تجربه بنظرت تا کنکور روزی ۲ساعت شروع کنم و آروم آروم بیشترش کنم و پیوسته مطالعه داشته باشم میتونم رتبه لازم رو کسب کنم؟ راستی بنظرم خواص مواد خیلیییی شبیه شیمی ما هس فقط یچنتا اسم جدید و مربوط به هنر دیدم اصل مطلب که حلال و فلزات و جدول تناوبی هس حفظم درک ریاضی فیزیک هم از کنکور تجربی خیلی بنظرم ملایم تره فقط دقت بیشتر میخواد بنظرت میتونم قبول شم تا سال آینده زبان نمیتونم بخونم بجاش بقیه عمومی هامو قوی کنم؟ تخصصیا هم موسیقی تاریخ بخونم کفاف میده؟ برای شروع برنامه ریزیم از چه درسی شروع کنم منابع وزارتی عوض میشن؟اگه عوض هم بشن بازم تاریخ ایران جهان بخونم؟ ببخشید که خیلی سوال میپرسم چون می‌خوام خودم بدون مشاور بخونم و برنامه ریزی کنم مضطربم درسنامه های کارنامه کتاب برای درک هنر خوبه ؟ خلاقیت تصویری از چه درسی شروع کنم؟ اینم بگم که نقاشی بدون کلاس تاحدودی خوبه منظورم اینه هر اصول و نکته ای برای طراحی باشه سریع تر یاد میگیرم ممنون

    1. الهه نیم‌رخ
      الهه

      از تخصصیا منظورم اینه که تو بخش موسیقی فقط تاریخشو بخونم کفاف میده ؟ چون نمی‌خوام تو تخصصیا چیزی رو صفر بزارم و بیشتر می‌خوام فعلا برای درک هنر و ریاضی فیزیک و خلاقیت تصویری و خواص وقت بزارم یکم بعد تر نمایشو موسیقی رو هم اضافه کنم خوبه اینجوری؟ اگه میشه منابع وزارتی برای ۱۴۰۲ هم بنویس شما لطف بزرگی با نوشتن مقاله هات بماها می‌کنی ممنونم

      1. الهه نیم‌رخ
        الهه

        راستی یسوال دیگه برای آزمون آزمایشی سنجش بهتره یا مدیا؟ اگه توان شرکت در آزمون و نداشتم اما بتونم از جای دانلود کنم و از خودم آزمون بگیرم کافیه؟

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          میدیا رو ندیدم راستش و فقط تعریف شنیدم. ولی از سنجش خیلی تو کنکور سوال میاد.
          از کجا می‌تونی دانلود کنی؟ بهتره آزمون بدی که رتبه‌ت رو ببینی.

      2. سارا نیم‌رخ
        سارا

        بله خوبه.
        منابع تخصصی تغییری نکرده.

    2. سارا نیم‌رخ
      سارا

      آره از الان شروع کنی احتمالا بشه.
      زبان رو هم بخون. چیزی که نیست. چندان گرامر نداره قط لغت و اصطلاحه.
      آره تاریخ بخونی خوبه.
      منابع رو که گفتم دیگه. طبق همون پیش برو.

  37. N نیم‌رخ
    N

    سلام سارا 💙
    امیدوارم خوب باشی
    ممنون به خاطر این مطلب فوق العاده مفید
    با بیان شیرین
    من چنتا سوال داشتم
    اول اینکه حتما باید کتاب تست جدا جدا بخریم یا کتاب ده سال کنکور هنر کارنامه کتاب رو بگیریم بسه؟
    دوم اینکه این منابعی که گفتی مال کنکور خودت بوده که میشه فک کنم4 سال پیش
    چیزی تغییر خاصی نکرده؟
    و مهم ترین سوالم اینه که توی مقاله گفتی چون هنرستان بودی باید کتاب ادبیات دبیرستان رو برای کنکور تهیه میکردی و میخوندی
    ینی برا عربی و دینی و زبانم باید کتب سه سال دبیرستان خونده بشه؟
    چون من خودم رشتم ریاضیه و میخوام کنکور هنر بدم میپرسم

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام ن!
      کتاب ده سال فقط تست کنکوره. سه ماه آخر باید روی اون تمرکز کنی. اگه می‌شد اون رو کار کرد و دیگه کتاب نخرید که از اول می‌گفتم خب.:)
      مال دو سال پیشه… و نه تخصصی‌ها تغییر نکرده.
      آره برای عمومی‌ها باید کتاب‌های دبیرستانی‌ها (به جز انسانی) رو خوند.

  38. Estamich نیم‌رخ

    سلام سارا دوتا سوال:)
    بعد از خوندن حامد امرایی و تسلط نسبی بهش کلاس های افسانه نسل شریف خوبه یا میشه اگر کلاسی میشناسی بگی؟:)
    و بعد اینکه من دایره المعارف هلن گاردنر رو دارم لازمه تک جلدی رو بخرم یا با اینم کارم راه میفته؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      والا منم فقط همین دو نفر رو می‌شناسم و می‌دونم که هر دو کلاس برگزار می‌کنن.
      ولی نظر من منو بخوای، کتاب امرایی و سبز قلمچی رو که خوندی، تست کارنامه‌ی نسل شریف رو هم بزنی دیگه واقعا نیازی به کلاس نیست. ولی خب قطعا کلاس رفتن کارو آسون‌تر می‌کنه.
      .
      هلن گاردنر که دایره‌المعارف نیست. به نظر من کتاب سنگینیه برای کنکور و باید یادت باشه کتاب مرجعه.
      اگه رویین پاکبازو بخری بهتره، ولی رتبه من یک هم دیدم که اصلا این کتابو نخونده و تمرکزش رو کتابای درسی بوده.

  39. فاطمه نیم‌رخ
    فاطمه

    سلام سارا امیدوارم حالت خوب باشه💚
    برای خریداری کتاب های وزارتی جایی رو سراغ نداری :'(

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام فاطمه
      منظورت با قیمت کمتره یا کلا؟ تو انقلاب حالا اسم مغازه‌هاش رو یادم نیست ولی راحت پیدا می‌شه. انتشارات مدرسه همه اینا رو چاپ کرده و برای اکثر کتابا مشکل نایاب بودن وجود نداره. فقط سعی کن افست نخری که بعدا لعنت به خودت خواهی فرستاد.

  40. من نیم‌رخ
    من

    سلام سلام ساراخانوم

    باید بگم دمت گرم داداش با این پست هات دست مریزاد 👏😎
    من تازه در آغاز راهم و واقعااا نمیدونستم کدوم منبع رو باید بخونم که شما رسیدی به دادم و از سرررردرررگمممی نجات یافتم کامل

    نمیدونم سال چندمی ولی اگه زیبا درس میخونی میبینمت 🌿

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      خیلی خوشحالم که تونستم کمک کنم.😊

  41. Amir نیم‌رخ
    Amir

    سلام سارای عزیز 👋 ممنون از انتقال تجربه مفیدت در مورد کنکور هنر ؛ امیدوارم اینو بخونی چون واقعا به پاسخت احتیاج دارم.
    من سه سال تو هنرستان کامپیوتر خوندم و خیلی دیر فهمیدم به طراحی صنعتی علاقه دارم ، این شد که فقط کنکور هنر رو به امید سوالای عمومیش ثبت نام کردم و از دروس تخصصیش هیچی نخوندم 🙂
    به نظرت تو این تقریبا 18 روز مونده به کنکور ، اگه سوالای کنکور های سراسری و خارج سالای قبل رو با پاسخنامه هاشون کار کنم تاثیر و نتیجه ای هم داره (چون سوالای تخصصی خیلی پراکنده ان …) ؟ یا اینکه بهتره همین وقتی که مونده رو هم اختصاص بدم به عمومی ها ؟
    میدونم که برای موفقیت تو کنکور باید درس خوند و پاش زحمت کشید و از خیلی چیزا گذشت مثل زحمتایی که خودت کشیدی … پس نباید آن چنان توقعی از خودم داشته باشم ، اما اینو میخواستم بدونم که راه و چاره ای هست تا تو این زمان کمِ باقی مونده یکم درصد هامو از نزدیک صفر بالا تر ببرم و شاید نتیجه بهتری بگیرم ؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      خب اینطور سوالی خیلی حساسه و من واقعا احساس می‌کنم جواب دادن بهش خیلی مسئولیت داره و دارم سعی می‌کنم جواب ندم.:)
      خب بستگی به هدفت داره. می‌خوای دانشگاه یک کشور قبول بشی؟ خب نمی‌شی، مگر این که عمومی‌هات بالای نود باشه. ولی اگه می‌خوای صرفا یه جایی طراحی صنعتی بخونی، باید ببینیم سطح دانشگاه‌ها چطوره.
      الان بخونی قطعا نتیجه داره، و حتی ممکنه شانست بزنه و تو هر درس دو سه تا سوال از همین کنکورای سابق بیاد و تو هم همه رو یادت مونده باشه. اما در اصل چیزی که من فهمیده‌م اینه که مهم‌تر از دانش، اون حس تسلط سر جلسه‌ت که باعث می‌شه نتیجه بگیریم.
      الان می‌تونی یه سری نکته یاد بگیری، اما آیا آرامش و اعتمادبه‌نفس لازم رو هم می‌تونی کسب کنی که سر جلسه بهت تمرکز بده؟
      .
      ولی خب در کل نظر من اینه که تا زمان داری باید تو مسیری که فکر می‌کنی درسته تلاش کنی. از کجا معلوم نتیجه نده؟😁

  42. Mohammad نیم‌رخ
    Mohammad

    سلام
    تو تابستون روزی چند ساعت میانگین باید خوند ؟
    نظر شما چیه ؟؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      به خدا جواب نداره این سوال.:)
      این قسمت از این ویدیو رو ببین:
      https://www.youtube.com/watch?v=2_O-FAI7cc4&t=25s

  43. ماهی نیم‌رخ
    ماهی

    واقعا دمت گرم سارا! من رشته م تجربیه و هیچ علاقه ای بهش ندارم و تا اینجا، اگه نبودی نمیدونستم چی کار میکردم کمک دیگه ای ندارم:)

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      واقعا خوشحالم که اینطور بوده.:)

  44. مطرب جون نیم‌رخ

    هممم…،من رشتم تجربیه،از وقتی مجازی شد گند زدم و عمومی هیچی نخوندم): . اگه واسه کنکور 1402 بخونم،میتونم نوازندگی موسیقی یا آهنگسازی قبول بشم؟ یعنی 11،12 ماه کافیه؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      آره چرا نشه؟
      تو نیز ویدیوی یکی مونده به آخری یوتوبم رو ببین.:) درباره‌ی این که می‌رسی یا نه.

  45. […] و غیره. این جزوه مربوط به بخش نمایشه که از دو تا کتاب نساری و امرایی برداشته‌م. باز هم احتمالا همه‌ی مطالب نیست و […]

  46. makhsousi نیم‌رخ
    makhsousi

    کدوم درسا رو بیشتر تست بزنم تا اینکه بخونم؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      این دیگه خیلی سوال عجیبیه.:)
      گفتم، برای خواص فقط تست‌های ده سال کنکور رو بزن احتمالا به درد بخوره.
      برای بقیه هم بخون و هم تست بزن.

      1. زهرا نیم‌رخ
        زهرا

        سلام سارا من الان دهمم میخوام ۱۴۰۳ کنکور بدم برای معلمی شاخه ۱ رتبه باید چند بشه

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          سلام. از معلمی چیزی نمی‌دونم.

  47. makhsousi نیم‌رخ
    makhsousi

    سلام
    (ببخشید میدونم یه ذره ژولانیه. ولی برام خیلی مهمه. ممنون اگر وقت بذارید)
    نمی‌دونم چرا تا الان پستتونو نخوندم. واقعا مفید بود. میدانم از دیر هم دیرتره. ولی تقریبا ۱۰۰ روز مونده به کنکور ، با این پست انگیزه گرفتم
    رشته ام ریاضیه.ولی فقط به کنکور هنر اهمیت میدم و میخوام برم هنر های دیجیتال و یا انیمیشن. (ریاضی رو سال آخری گذاشتم کنار)
    با عمومی ها به جز زبان (که از مشاور برنامه گرفتم) مشکل ندارم.
    اختصاصی ها هم که ریاضی و ترسیم فنی رو اگه یه ذره وقت بذارم به نظرم جلو می‌افتم.(بالاخره ریاضی ام دیگه)
    ولی باقیشون عذابه
    ۱. درک عمومی هنر: هززززززااار تا منبع داره. تو این سه ما چی بخونم؟ توی یکی دیگه از پستاتون نوشتید که دایرة المعارف پاکباز. اینجا تو لایه اول گفتید که ۱.هنر جهان۲.هنر ایران و سومی هم یه کتاب دیگه. الآن توی این ۱۰۰ رو چی بخونم؟ هم زیاده و هم اعصاب خرد کن. از حفظیات بدم میاد ولی مجبوریه .
    ۲.خلاقیت تصویری: خلاقیت تصویری قلم چی رو دارم که واقعا عالیه. اگه در۵س وقت بذارم به یه چیزی میرسم
    ۳. خلاقیت نمایشی: کتاب قلم چی دارم. ولی خب خودتون میدونید که چقدددددر کلفته و خط به خطش مطلب داره. منم که حفظیاتم مشکل داره. واوِیلا. چه کنم؟
    ۴.خواص مواد: کتاب قلم چی رو دارم که هر سال حدود ۱۳ تا سوال از اون تو میاد. راه اندیشه رو هم بگیرم؟
    ۵. خلاقیت موسیقی: امسال واسه کنکور هنر خوندم. واقعا فاجعه است. خیلی سخته فهمیدنش. کتاب قلم چی و کتاب مصطفی کمال پورتراب رو دارم اما بازم فهمیدنش سخته. چه کنم؟ کلاس ثبت نام کنم؟ شما چه کردید؟
    ممنوون کمکی که به ما کنکوری ها میکنید. نمیدونید چه اجری میبرید با این کارتون. خدا خیرتون بده.

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      من پیشنهاد خودم رو بهت می‌گم، ممکنه بهترین نباشه اما همین به ذهنم می‌رسه.
      برای درک یه کتاب کمک‌درسی رو کامل و دقیق بخون مثل آزادبخت. یا اگه سختته سیر هنر 1 و 2 رو بخون ببین چقدر می‌تونی بزنی. در هر صورت برای تست حتما کتاب رستمعلی رو بگیر.
      برای نمایشی پیشنهادی ندارم جز این که خط به خط اون کتاب رو واقعا بخونی! برای مبحث نمایش جزوه‌ای که من گذاشتم فکر کنم کامل باشه. می‌تونی اون رو بخونی. ولی سرچ کردن و عکس پیدا کردن از انواع نمایش یادت نره. برای سینما هم می‌تونی کرش کورس رو ببینی. حتی اگه حرفاش رو متوجه نمی‌شی، حداقل قسمت‌هایی از فیلم‌ها رو نشون می‌ده که بتونی هر سبک رو با دیدن درک کنی.
      واقعا هر سال 13 تا سوال از اون میاد؟ چه دقیق. نشنیده بودم همچین چیزی. ولی نظر من رو بپرسی می‌گم الان خواص رو نخون. وقت نیست. البته کتاب ده سال کنکور هنر رو حتما چند بار مرور کن، به احتمال زیاد یکی دو تا سوال ازش میاد. من اون همه خوندم آخرش سیزده درصد زدم چون یه سوالی رو که مال کنکور چند سال قبل بود و دو بار هم تو کتاب ده سال دیده بودمش، دوباره اشتباه زدم.:( دو سه تا سوال دیگه رو هم بلد بودم ولی گفتم حالا آخر کار وارد دفترچه می‌کنم و وقت کم آوردم. ولی خب اگه بهتر مدیریت می‌کردم هم دیگه تهش سی درصد می‌تونستم بزنم. خلاصه خیلی زیاد باید بخونی که بتونی یه ذره بزنی. ولش کن.
      موسیقی هم فقط تاریخش رو بخون که مثلا می‌گه فلان آهنگساز مال فلان دوره بوده… تا ببینیم چی می‌شه. پیشنهاد من هم که گفتم، کتاب کارنامه‌ست. قلمچی رو ندیدم ولی پورتراب برای این کار خوب نیست، تخصصیه. باید کتاب‌های مخصوص کنکور رو بخونی.
      خواهش می‌کنم. امیدوارم کمکی کرده باشم.

      1. makhsousi نیم‌رخ
        makhsousi

        خیلی ممنون وقت گذاشتی

  48. فاطمه نیم‌رخ
    فاطمه

    سلام واقعا متنت خوب بود و یکمم که قبلنا سرک کشیدم تو وبت خیلی جذبش شدم و تونستم تا حدودی حست کنم 🙂
    من رشته م نظریه و زیادم نمی تونم به کتابای کمک درسی دسترسی داشته باشم
    من موسیقیو نمی فهمم و نمی دونم تو این مدت چیکار کنم یعنی بشینم تاریخ موسیقیو حفظ کنم و ساز شناسی رو؟
    برای نمایش حتما باید عروسک و گریمو خوند؟
    درک عمومی هیچیو نمیشه حذف کرد ؟
    رو خواص وقت بذارم می ارزه بنظرت؟
    من برای تجسمی بار اول که ازمون دادم درصد خوبی اوردم بعد هرچی بیشتر میخونم کمتر میزنمش و واقعا جزو درسای مورد علاقمه و سعی میکنم تصویریم بخونم نمیدونم چه کنم
    البته اونقدرام اول راه نیسم و بخاطر پرحرفیم ببخشید ، ممنون ♡:)

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام فاطمه♡

      چرا نمی‌تونی کتاب کمک‌درسی بگیری؟ خیلی لازمه.

      والا سازشناسی خوندن بدون دانش موسیقی کار سختی به نظر میاد. به نظرم بچسب به همون تاریخ.

      جزو مباحث خیلی کلیدی نیستن. ببین تو سنجش امسال تا حالا چقدر ازشون سوال اومده. اگه خیلی کمه حذف کن.
      درک عمومی هم همینطور، ببین سنجش چطور داره پیش می‌ره. مباحث پرتکرارتر رو بخون.

      خواص بستگی به سطح فعلیت و بقیه‌ی درصدات و هدفت داره.

      والا من هم هنوز تو تصویری گیجم. شاید اگه آزمون‌هات رو بررسی کنی ببینی چه سوالاتی رو غلط زدی بفهمی مشکل از کجاست.

      1. فاطمه نیم‌رخ
        فاطمه

        یعنی الان کمک درسی اختصاصی رو بگیرم میرسم به همشون و برای همه درسا بگیرم؟
        سعی میکنم با بودجه بندی کانون پیش برم و خب از هردوتاش سوال میده
        سنجشو که نگاه کردم زیاد تو نت نبود
        نمیدونم برم سوالا و جوابای موسیقی اتودو حفظ کنم
        پس یعنی خواص زیاد تاثیر نداره؟

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          سنجش رو باید شرکت کنی. تو نت پیدا نمی‌شه.
          ببین نمی‌خوام ناامیدت کنم ولی الان یه کم دیره برای پرسیدن این که کتاب چی بگیرم و چه درسی رو حذف کنم و اینا. باید ببینیم تا الان داشتی چی کار می‌کردی، اگه مثلا رو عمومی‌ها خیلی خوب کار کردی، می‌شه الان وقت گذاشت دو سه تا اختصاصی رو قوی کرد. نمی‌شه برای همه یه نسخه پیچید.
          اینو دیگه خیلی گفتم که حذف کردن برای آخرین مرحله‌ست و تا می‌شه حذف نکنین. نمی‌دونم چطور از حرفم به این برداشت رسیدی که خواص زیاد تاثیر نداره.😁
          آره تاریخ موسیقی رو بخون. اتود به کنکور نزدیکه. برای درسنامه‌ هم همون کتاب کارنامه مناسبه.

          1. فاطمه نیم‌رخ
            فاطمه

            واقعا امسال دودل بودم که از کنکور هنرو بدم یا رشته خودم و تو رشته ی خودمم یه هدف داشتم و اینکه من مطالعه ازاد دارم مثلا کتاب اصول و مبانی تجسمی حلیمی رو خوندم بدون اینکه واقعا بخوام کنکور هنر بدم و برام لذت بخش بود واقعا و خیلی چیزای دیگه
            نمی دونم

            1. سارا نیم‌رخ
              سارا

              نمی‌دونم واقعا. شاید باید بشینی یکی دو ساعت با یه مشاور صحبت کنی.

  49. مهشاد نیم‌رخ
    مهشاد

    سلام عزیزم امیدوارم خوب باشی.
    اول ممنونم از تمام مطالب مفیدی که در اختیارمون می‌ذاری. اگر لطف کنی و به سوالم جواب بدی کمک بزرگی در حقم کردی 💓
    من زیرگروه ۲ هستم و از نظری می‌خوام کنکور هنر شرکت کنم. در مورد منابع درک عمومی هنر و خلاقیت تصویری که بالاترین ضریب رو دارن دچار سردرگمی شدم.
    می‌خواستم بدونم به نظرت ترکیب دو جلدی آزادبخت + تست رستمعلی برای درک مناسبه؟ یا حتما حتما باید رو وزارتی‌ها هم کار کنم؟
    و یا برای خلاقیت تصویری ترکیب مبانی هنرهای تجسمی و کارگاه‌های هنر وزارتی + تست کارنامه مناسبه؟
    *هدفم طراحی صنعتی سراسری‌های تهرانه و ریاضی و عمومی‌هام تقریبا خوبه؛ بقیه دروس هم تا حد قابل‌قبولی می‌تونم برسونم ولی تو این دو تا درس گیر کردم.
    پیشاپیش ممنونم از پاسخ‌گوییت 🥰

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام مهشاد جان (◠‿◠)
      ببین نمی‌تونم قطعی جوابت رو بدم. به هر حال آزادبخت بهترین کتاب کمک‌درسیه که من دیدم ولی وزارتی‌ها رو نخونی یه چیزایی از دست می‌دی. ولی حالا یه مدت پیش برو، تست‌های آزمون‌ها رو هم دقیق بررسی کن و نکاتش رو یادداشت کن ببین درصد و رتبه‌ت چطور می‌شه. شاید جواب داد.
      کارگاه‌های هنر، کارگاه هنر یک و دو منظورته یا چوب و فلز و سفال و اینا؟ خب تا اونجایی که من می‌دونم هیچ کدومش مهم نیست.:) کلا تصویری یه جوری خیلی حسیه. نمی‌شه گفت از چه کتابی بیشتر سوال می‌دن. تست زدنش خیلی مهم‌تره. اگه می‌خوای فقط یه کتاب بخونی به نظرم مبانی رو بخون. مستقیم ازش سوال نمیاد ولی یه سری مفاهیم رو یاد می گیری. و در کل باز هم می‌گم بعضی‌ها هیچی نمی‌خونن و خوب می‌زنن. چون مثل درک حفظی نیست و فقط باید به سری مفهوم رو درک کرده باشی.

  50. Zhrmlk نیم‌رخ
    Zhrmlk

    سلام خوبی عزیزم ؟ 🙂
    اگر منابع بالا برای خلاقیت تصویری تموم شد، چه منبع دیگه ای رو ( برای تست ) پیشنهاد میکنید ؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام. یعنی تستای کارنامه رو زدی؟ دیگه منبع خوب و امتحان‌شده‌ای نمی‌شناسم. من بودم می‌رفتم سراغ تست‌های سنجش و کنکور.

  51. میلان نیم‌رخ
    میلان

    سلام. پنج ماه مونده به کنکور و من میخوام تهران یا هنر نمایش (کارگردانی تئاتر) قبول شم، تخصصی‌های تئاتر و سینمارو خوندم، نه الان بلکه همیشه در حال خوندنم، مخصوصا تئاتر، تجربه هم کردم مونده توی ذهنم و بالا میزنم. این چند ماه دقیقا چیکار کنم و از کجا بخونم؟ عمومی‌ها ریاضی فیزیک عربی و اینها خوب نیستم. و بنظرتون (واقع بینانه) قبول شدن تو یکی از این دانشگاه‌ها تو رشته‌ای که میخوام شدنی هست با این وقت و هنرستانی نبودن…

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      راستش این سوال که از کجا بخونم خیلی کلیه. عمومی‌ها هم اهمیتش بالاست. نمی‌دونم این که می‌گین خوب نیستم یعنی چقد خوب نیستین.
      این ویدیو رو ببینین شاید بهتون دید بده:
      https://youtu.be/yKVFMYxv2X4

  52. ساحل نیم‌رخ
    ساحل

    خیلی عالییییی بود مرسی که آنقدر خوبی🌹❤️

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      چه کنیم دیگه😅😍

  53. Mohammad نیم‌رخ
    Mohammad

    سلام
    عالی بود

    من ی مشکل دارم
    من یازدهم تجربی ام
    ولی هدفم هنره
    و چون تو شهرمون هنرستان خوب نیست ( هنرستان گچ کاری ، کامپیوتر ، اینطور چیزا رو داره )
    من مجبور شدم برم تجربی
    ولی واقعا هدفم هنره
    آیا میتونم برسم که جزو رتبه های خوب کنکور هنر شم ؟
    تجربی اصلا برام مهم نیست فقط برا نمره میخونم ( البته می‌دونم اطلاعات عمومی خوبیه برام )
    کتاب های هنر رو گرفتم دارم کم کم میخونم
    آیا میشه ؟؟؟؟؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      شدنی هست. ولی بستگی به آمادگی فعلی و میزان تلاشتون داره.

      1. Mohammad نیم‌رخ
        Mohammad

        متشکرم

  54. melika نیم‌رخ
    melika

    سلام عزیزم سایت شما خیلی مفید هستش برای کسایی که می خواهند به منابع خوب دسترسی پیداکنن . من یک سوالی می خواستم بپرسم من خودم تو دبیرستان ریاضی خوندم اما برخلاف علاقه ام اما هنر رو بسیار دنبال می کردم اما برای رهایی از این رشته روانشناسی رو برا دانشگاه انتخاب کردم که بعد از گذشت 2 ترم متوجه شدم که نه دلم هنوز پیش هنر گیره حالا انصراف دادم و چند هفته پپیش برای کنکور هنر ثبت کردم الان یکم می ترسم چون دیر شروع می کنم برای مطالعه دروس اینکه خیلی برام مهم که قبول شم و با این منابع شروع کنم خوبه ؟؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام ملیکا. آره منابع که همین‌هاست.
      بستگی به خودت داره. اگه عمومی‌ها و ریاضیت خوب باشه و طبق یه برنامه‌ی منطقی و جدی بخونی، احتمالا بشه.

  55. سروشا نیم‌رخ
    سروشا

    سلام سارا جانم، ممنونم از حرف‌های قشنگت. من توی یوتوب پیدات کردم و انقدر که گیرا صحبت می‌کردی نشستم و تک تک ویدیوهایی رو که تا حالا پست کرده بودی دیدم. من رشته‌ام تجربی بوده و پارسال فارغ‌التحصیل شدم ولی همیشه علاقه‌ام هنر بوده. اما خونواده رو تازه یک ماهی هست که راضی کردم و کتاب‌های کنکور خودم رو فروختم و تازه همین الان تمام منابع لازم وزارتی(تقریبا ۷۰ درصدشون) و تمام کمک‌درسی‌ها رو دارم و به دستم رسیده‌اند. من عمومی‌هام خیلی خوبه و زبانم عالیه و سطحم c1 هست. در واقع تا قبل از اینکه با این حجم از کتاب‌ها به صورت فیزیکی مواجه بشم فکر می‌کردم قطعا می‌تونم خودم رو برسونم با توجه به اینکه توی درک عمومی ریاضی و خلاقیت نمایشی اطلاعات نسبتا خوبی هم دارم اما الان واقعا نگران شدم که می‌شه و ممکنه؟ هنوز بحث مشاور رو پیش نکشیدم با خونواده ولی به نظرت منی که تا الان بک بار هم کتاب‌های درسی هنر رو نخوندم، می‌رسم؟ توی یادگیری خوبم و سریع می‌تونم بخونم.

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام سروشا جان
      با توجه به چیزایی که گفتی فکر می‌کنم احتمالش زیاده. ولی خب اگه تازه شروع کردی احتمالا باید قید یه سری درس‌ها رو بزنی. مثلا برای موسیقی و خواص به تست‌های کنکور اکتفا کنی. ولی مثلا ترسیم فنی رو می‌تونی با چند روز وقت گذاشتن یاد بگیری و یه سی چهل درصد بزنی. فقط یه برنامه‌ی خیلی واضح تا روز کنکور بنویس که گیج نزنی و مسیرت برات روشن باشه. و یادت باشه که عمیق یاد گرفتن یه مطلب بهتر از سطحی یاد گرفتن همه چیزه.
      من واقعا باور دارم که اصل ماجرا خیلی ساده‌تر از چیزیه که تو گوش ما می‌خونن. چون اگه نترسیم این مافیای کثیف از کار می‌افته. پس به نظرم اگه بی‌توجه به حاشیه‌ها جدی و با روحیه‌ی خوب درس بخونی، می‌شه. امیدوارم که بشه.:)

  56. ثمر نیم‌رخ
    ثمر

    سلام
    مرسی از مطالبت من هر موقع شک دارم میام اینا رو می خونم
    راستش من تو این 6 ماه اصلا اصلا نتونستم خوب بخونم و عقبم ولی می خوام این 5 ماه و کامل و درست بخونم(ترس عقب موندن و که وحشتناک دارم)
    من از پازل مشاور گرفتم ولی از همون اول می گه باید بری سر کلاس و من واقعا موندم چی کار کنم چون قیمتش هم خیلی زیاده و من باید فیلم ضبط شدشو ببینم می خواستم ببینم بهتره که خودم بخونمش یا حرف مشاور و گوش بدم برم سر کلاس
    مخصوصا درسای موسیقی و خواص مواد
    من همش شک دارم که همین کتابا رو که گفتی بخونم یا نه
    ممنون می شم کمکم کنی چون واقعا گیج شدم و ترسیدم

    1. Maryam نیم‌رخ
      Maryam

      سلام
      منم مث تو ام دوست عزیز این چن ماه رو نتونستم بخونم و الان میخوام جدی شروع کنم ولی این ترس وحشتناک همیشه باهامه که نکنه دیرشده باشه و نتونم
      منم مشاور گرفتم و از امروز قراره باهاش شروع کنم وکلاس فشرده هم ثبت نام کردم ولی بازم استرس دارم
      به نظرم اگه بتونی کلاس فشرده شرکت کن حتما تاثیر داره اگه هم که نتونی حداقل بشین ویدیوهاش رو گیر بیار نگاه کن چون کلاس رفتن یا دیدن ویدیو مسلما خیلی بازدهی بیشتری داره نسبت به اینکه از رو کتاب بخونی

    2. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      ببین بستگی داره برای چه درسی؟ مثلا برای درک من اصلا کلاس رفتن رو پیشنهاد نمی‌کنم. چون خیلی از مطالبش حفظیه و اونقدر هم گسترده‌ست که تو این مدت معمولا نمی‌شه کلش رو تدریس کرد. خواص مواد هم تست‌های سنجش و کنکور چند سال اخیر رو خوب مرور کن. احتمالا می‌تونی یکی دو تا سوال بزنی که بسه. ولی موسیقی به نظرم نیاز به کلاس داره. ولو سه چهار جلسه.
      اگه نگرشت این مدلی استرسی باشه کلاس هم بری همینه، فرقی نمی‌کنه. به نظر من تو چهار ماه می‌شه رتبه شد. بستگی داره چقدر قضیه برات جدی باشه.
      و بازم تکرار می‌کنم: اگه همه‌ی تلاشت رو کرده باشی، نتیجه هر چی که بشه مهم نیست. دیگه دست تو نبوده. اما اگه این چند ماه رو به استرس و خیالپردازی و خودزنی بگذرونی، حسرتش باهات می‌مونه. ما فقط کنترل بخشی از مسیر زندگیمون رو داریم و به خاطر همون بخش هم حق داریم خودمون رو تشویق یا سرزنش کنیم. پس مقصد مهم نیست، مهم اینه تو چطور این مسیر رو طی کردی.

  57. Maryam نیم‌رخ
    Maryam

    سلام سارا
    امیدوارم خوب باشی
    میشه خلاصه های درسای دیگه رو هم اگه داری بزاری اینجا
    خیلی خوبه خلاصه نویسی نمایش که نوشتی
    اگه برا بقیه دروس داری ممنون میشم لینکشو برامون بزاری دانلود کنیم تا اینجوری هم فصلای قبلی که خوندیم رو مرور کنیم هم وقت خودمون برا نوشتن خلاصه تلف نشه

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام مریم
      خلاصه نوشتن وقت تلف کردن نیست. یه راه عالیه برای تثبیت آموخته‌ها. و قطعا اگه خودت نوشته باشیش بهتر بهت کمک می‌کنه.
      جزوه‌ی این شکلی کامل دیگه ندارم. ولی حالا چون گفتی یه چیزایی از تصویری و موسیقی دارم، اگه پیدا کردم اسکن می‌کنم براتون.:)

      1. Maryam نیم‌رخ
        Maryam

        مرسیی

      2. علی نیم‌رخ
        علی

        سلام سارا
        اول اینکه بابت وبسایتت و وقتی ک گذاشتی برای توضیح سِیری ک گذروندی و مطالبی ک خودت استفاده کردی واقن دمت گررررم🤝🔥
        مطالبت و نوع قلمت(لحن نوشته هات و نوع ترکیب بندی متنت) جذاب بود و کلا مطلبت بین کل سایتای سسشری ک دیدم کاربردی تر بود؛ مخصوصا تو زمینه منابع خیال منو تا حدودی راحت کرد.. 👌
        بنظرم تو نویسندگی ام استعداد داری ی فکری براش بکن(=
        خب عرضم ب حضورت ک ببین من حدودا از اواسط بهمن شروع کردم برای خوندن کنکور هنر!
        اولش رفتم کتابفروشی دمش گرم ی چن تا کتابو معرفی کرد گف همینارو بردن راضی بودن
        یکیش خلاقیت نمایشی امرایی بود و خلاقیت تصویری و درک عمومی قلم چی و کتاب تست درک عمومی، کارنامه(احمد رستمعلی) اینارو گرفتم
        کتاب کنکور های سال های پیش هنرم گرفتم (برا تست زنی)
        و برای عمومی ها هم رشتم انسانی بوده (ک میگن عمومی های انسانی سخت تره) پس کتابای خودمو میخونم و تستاشو میزنم
        حقیقتا برای بقیه درس های تخصصی هنر تا قبل از اشنا شدن با وبسایتت چون ضریب یک داشتن اهمیتی قائل نبودم ولی وقتی گفتی هیچ درسیو حذف نکنید یکم مردد شدم
        شاید کنارش تست های خلاقیت موسیقی رم بزنم(بر حسب علاقه)
        ولی بعید میدونم دیگ تایم داشته باشم چون خلاقیت تصویری ک خودش دردسر خودشو داره هنوز دارم تصویر میبینم و تست میزنم(:
        خلاقیت نمایشی امرایی و تموم کردم ولی درک عمومی مونده
        عمومی هاهم مهمه میخام تخصصی هارو ی دور بزنم سریع بعد بشنیم تا روز کنکور تخصصی ها و عمومی هارو باهم مرور کنم و تست بزنم
        سوال اول اینک منابعم رو تا چ حد مفید میدونی؟ “غیر از امرایی ک میدونم تاییدش کردی و در کنارش خلاصه نویسی خودتم میخونم” (بقیه منابعی ک گفتم رو اگ نخوندیشون ممنون میشم ی نگاه کلی بشون بندازی بگی)
        سوال دوم اینک حالا با این حساب میخام بدونم چقد احتمالش هس تو ی دانشگاه دولتی، رشته سینما تو تهران قبول شم؟؟

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          سلام علی
          کتاب‌هات که همیناییه که گفته‌م. قبولی هم اگه عمومی‌هات خوبه باید ببینیم درصد درک عمومی، نمایش و تصویریت چطوره.
          این ویدیو رو هم اگه ندیدی ببین:
          https://youtu.be/yKVFMYxv2X4

          1. علی نیم‌رخ
            علی

            دیدم مرسی
            ویدیو موسیقی رم بزار منتظریم🤛

            1. سارا نیم‌رخ
              سارا

              ایشالا باشه برا خرداد و اینا دیگه:)

          2. علی نیم‌رخ
            علی

            سلام مجدد
            دوباره ی چن تا سوال داشتم گفتم بیام بپرسم تا دیر نشده
            الان تو ی وضعیتی ام ک نمیدونم دقیقا چیکار کنم! شما تو ی ویدیو گفتی روزی دوتا درس عمومی و دوتاتخصصی بخونید خب اکی
            ولی از اون ورم تو ی ویدیو دیگ گفتی چن تادرسو نمیشه باهم خوند تمرکز و بزارید رو ی درس(البت شاید عینا اینو نگفتی ولی اینجوری تو ذهن من شکل گرفته)
            ب هرحال چ کنیم؟
            و میخاسم بدونم این شدنیه ک کتابو نخونیم بجاش فقط تستای اون درس و بزنیم؟
            چون حس میکنم وقتی ی درسیو میخونم یاد گرفتم،
            اما بعد ک تست میزنم میبینم نهایتا 20درصدشو بلد بودم 80درصدش از تستا دستم میاد
            خب بنظرم کلا با تست برم جلو زودتر و بهتر ب نتیجه میرسم
            درسته عایا؟

            1. سارا نیم‌رخ
              سارا

              سلام
              من نگفتم دو تا عمومی و دو تا تخصصی بخونید. بحث این بود که وقت می‌شه یا نه و من گفتم اگه رتبه‌ی خوب می‌خواین باید اینقدر وقت داشته باشین که دو تا عمومی و دو تا اختصاصی‌تون رو حسابی تقویت کنین.
              تو ویدیوی بعدی هم اگه کامنت‌هاش رو بخونی، می‌بینی که منظور من «همزمانی» به معنای دقیق کلمه‌ست. یعنی مثلا بخوای همچنان که فایل صوتی استادت رو گوش می‌دی تست یه درس دیگه هم بزنی.
              .
              بعضی‌ها می‌گن برای درس‌های خیلی حفظی مثل خواص مواد تست‌خوانی کنین و نکات تست‌ها رو بنویسین، من توصیه نمی‌کنم. دلیلش رو هم تو همین پست گفته‌م.
              خب سعی کن بهتر بخونی. و این که با یک بار قرار نیست کل درس‌ها رو یاد بگیری. من هفت هشت بار کل کتابای تاریخ هنر رو خونده بودم و دو سه بار تستای رستمعلی رو زده بودم، تا اون آخر دیگه وقتی تست رستمعلی رو می‌زدم بالای نود و پنج درصد می‌شد.

          3. علی نیم‌رخ
            علی

            اکی مرسی
            نمیدونم میشه یا ن ولی حس میکنم تمرکزمو ببرم رو عمومی ها بهتر ب نتیجه میرسم، ب هرحال س سال خوندمشون…رتبه بالاهم میخام
            این درک عمومی لامصب جهنم شده واقن|:
            خلاقیت نمایشی و بستم خداروشکر، تصویری ام اکیه برام ولی این درک و میخام اتیش بزنم بره

            1. سارا نیم‌رخ
              سارا

              آره عمومی‌ها می‌تونه کلا بازی رو عوض کنه.
              فقط یه چیزی، امیدوارم تو آزمون وقتی تست ادبیات می‌زنی املات بهتر از این باشه.
              چون گفتی می‌خوای وارد سینما بشی حتما می‌دونی که بیش از دانشگاه خوب، نیاز به پشتوانه‌ی مطالعاتی قوی داری، که گام اولش داشتن مهارت خوندن و نوشتنه.
              کلماتت رو برات اصلاح می‌کنم:
              نمیدونم میشه یا نه
              به نتیجه میرسم
              به هر حال سه سال خوندم
              رتبه بالا هم میخوام
              واقعا
              خلاقیت نمایشی رو
              تصویری هم
              درکو (یا درک رو)
              میخوام
              آتیش

              موفق باشی.

          4. علی نیم‌رخ
            علی

            دصخوش خانوم معلم🌹
            دستخوش*😂
            تفف متاسفانه عادت کردیم تو مجازی ک زیر سوال ببریم بسی رنج بردن جناب سعدی رو در این سال سی

            1. سارا نیم‌رخ
              سارا

              که

  58. Mehdi نیم‌رخ
    Mehdi

    سلام سارا خانم عزیز
    خیلی لذت میبرم ازینکه نوشته هاتو میخونم
    و همچنین بهت حسودی ام میکنم چون چون انقد خوبی
    یه سوالی داشتم
    هر طور حساب میکنم نمیرسم ترسیم رو قبل عید یه کلمه ام بخونم
    بنظر شما بیخیالش بشم و وقتشو سر جلسه بذارم واس باقی دروس؟
    یا
    اگه شده حتی بعد عیدم ترسیم بخونم ؟
    و
    سوال بعدی:
    این خواصو چ کنم؟ دو بار خوندم ولی بازم چیزی یادم نیس و نگاش میکنم سرم گیج می‌ره

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      نه به خدا اونقدرام خوب نیستم:)
      نه گفتم که هیچ درسی رو حذف نکنین. ترسیم هم درس سختی نیست. بعد عید هم می‌تونین شروع کنین و نتیجه‌ی خوبی بگیرین.
      خواص باید فقط مباحث مهمش رو بخونین، اونایی که بیشتر ازش سوال میاد… و به شدت رو تست‌های کنکور و سنجش کار کنین.

      1. Mehdi نیم‌رخ
        Mehdi

        لطفا روش شناخت مباحث مهم رو هم بگید🤪🤪🤪

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          آزمون‌های سنجش و کنکورهای پیشین:)

          1. Mehdi نیم‌رخ
            Mehdi

            🙏🙏🙏🌺🌺🌺

  59. علی نیم‌رخ
    علی

    سلام خدمت خانم درهمی
    ممنون بابت مطالب زیبا و شیوایی که توضیح دادید.
    میخواستم در مورد آزمون های عملی زیرگروه ۴ رشته هنر بدونم.
    و اینکه من خودم قصد دارم رشته انیمیشن بخونم اگر اشتباه نکنم میشه تلویزیون و تصویرسازی دیجیتال، برای این رشته دانشگاه هنر تهران چه درصد هایی بیشتر مد نظر هست؟
    چند ساعت مطالعه در روز؟
    چه سبکی و چه برنامه ریزی مناسب هست برای کسی که از اواخر دی شروع کرده و به نظر شما دیر شروع نکردم

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام. برای آزمون عملی نزدیکش که شد ویدیو می‌ذارم کامل توضیح می‌دم. که البته نمی‌دونم این رشته‌ای که می‌گین عملی داره یا نه.
      انیمیشن تا اونجایی که من می‌دونم اصلا دانشگاه‌های سراسری ندارن. تلویزیون و تصویرسازی دیجیتال هم باید بررسی کنین ببینین چیه دقیقا، چون انیمیشن نیست!
      این سوال‌ها خیلی کلیه علی آقا.:) به نظرم هر دو تا مطلبی رو که نوشتم بخونین.

      1. علی نیم‌رخ
        علی

        خیلی ممنون از پاسخگویی شما
        پس برای انیمیشن چه مسیری هست؟

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          دانشگاه سراسری نداره دیگه. باید تو آموزشگاه‌ها یاد بگیرین… دقیق اطلاع ندارم.:)

    2. یک دانش آموز نیم‌رخ
      یک دانش آموز

      من از یه مشاور پرسیدم گفتن میشه هنر های دیجیتال، بازم مطمئن بشید نزنید بگید تقصیر این بود ب من گفت😅

  60. عماد نیم‌رخ
    عماد

    سلام
    یه سوال داشتم
    میگم اول برم کتابای وزارتی درک عمومی رو کامل بخونم بعد اینک همشون تموم شد برج سراغ کمک درسی ها و تست بهتر نیس
    چون الان دوره پیش تاریخی هنر ایران رو خوندم ولی بیشتر تستا‌ اصن‌ هیچ کدومشون نیستن تو کتاب تاریخ هنر ایران

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      آره معمولا بیشتر سوال‌های ایران از سیر هنر و میراث و بناها میاد. تاریخ هنر ایران و جهان خیلی ابتداییه.
      به نظرم همه درسی‌ها رو با هم پیش ببر و هر مبحثی رو که تموم کردی تستش رو بزن. (کمک‌درسی‌ها رو می‌تونی تو مرورهای بعدی بخونی) مثلا هخامنشیان رو تو همه کتاب‌ها خوندی، بعد برو سراغ تست کارنامه. دفعات بعدی که مرور می‌کنی اول تست بزن بعد درسنامه رو مرور کن. اگه فکر می‌کنی وقت نداری می‌تونی کمک‌درسی نخونی دیگه. اون‌ها هم نود درصد مطالبشون رو از همین کتاب‌ها گرفته‌ن.

  61. ثمر نیم‌رخ
    ثمر

    خیلی ممنون سعی مو می کنم واسش ولی امتحان های حضوری تا اخر دی جلومو گرفته
    یه سوال دیگه که داشتم واسه خواص مواد و خلاقیت موسیقیه چون من اصلا چیزی ازشون نمی دونم و تا حالا یه تست هم ازش نتونستم بزنم
    چون ضریبش واسم یکه می خواستم بدونم جزوه ای هست که در حد چند تا سوال بتونم در بیارم
    چون کتابا رو نگاه کردم خیلی زیاد بودن و من وقتم واسه خوندن اونا کمه

  62. ثمر نیم‌رخ
    ثمر

    من واقعا واسه چندمین باره دارم این مطلب و می خونم و واقعا تو این مدت کمکم کرده ولی من یه چند تا سوال داشتم امکانش هست راهنمایی ام کنید
    من از مهر شروع کردم به خوندن ولی خیلی جدیش نگرفتم تا اواسط آبان که جدی شروع کردم به خوندن ولی چون باید تکرار بشن مطلبا من نتونستم خوب سبک ها یا معماری ساختمون ها رو یادبگیرم از اون طرف هم می ترسم که وقت کم بیارم مخصوصا واسه امتحان ترم اول که رشته ام انسانیه و الانم حضوری شده نمی دونم چی کار کنم نمی دونم چه طوری سبک های چاپ و هنری اسم هنرمندها رو یادبگیرم می شه راهنمایی ام کنید چه طوری باید این موضوع رو رفع کنم من واقعا از این که کنکور امسال رو خوب ندم خیلی می ترسم 🙏
    و واقعا هم ممنون من وقتی نوشته شما رو خوندم تصمیم گرفتم کنکور هنر بدم

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      خوشحالم به دردت خورده
      ببین یه بار باید وقت بذاری و یه جوری حفظ کنی که تا بیست سال دیگه هم یادت نره. حالا ممکنه یه جدول بکشی ویژگی‌های هر کدوم رو با یه رنگ خاص بنویسی و بزنی رو دیوار اتاقت، از هر کدوم چند تا عکس تو اینترنت پیدا کنی و ویژگی‌ها رو توی عکس بنویسی، یا بشینی براش کد بسازی که مثلا مسجد جامع یزد آذریه چون دو تاش ز یا ذ داره.
      من یادمه هی یه برنامه‌ی کلی می‌نوشتم و کل درس‌های باقیمونده رو تا یه هفته قبل کنکور توش پخش می‌کردم. (چون عین برنامه پیش نمی‌رفتم هی مجبور بودم عوضش کنم:). اینطوری دیگه موقع خوندن یه درس نگران اون یکی نبودم و می‌دونستم که هر کدوم وقتی داره. کافیه طبق برنامه عمل کنم.

  63. عماد نیم‌رخ
    عماد

    بعد یک سوال دیگ
    اگه هیچی از هنر و این داستانا نمیدونین، (لایه اول رو خیلی عادی ورق بزنید و ببینید داستان چیه. اگر هم می‌دونین یه دور بخونین اونا رو. بعد سیر هنرا رو بیارین، هر درسش رو که خوندین، مطالب کتاب قبلیا رو توش بنویسین.)
    اینجا رو من کامل متوجه نشدم
    منظورتون اینه که اول سیر هنر رو هر درس بخونیم بعد نکات کتابهای لایه اول رو کنارشون بنویسم و با هم بخونیم
    یا ن اینک اول لایه یک رو کامل بخونیم بعد با سیر در هنر ترکیب کنیم و همراه با سیر در هنر یه بار دیگه مرورشون کنیم؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      نه اول اون سه تا کتاب اولیه رو بخون، بعدش برو سراغ سیر هنر و هر درسی که می‌خونی نکات لایه‌ی اول رو توش وارد کن. (و همینطور نکات آزمون‌ها) یعنی سیر هنر رو تبدیل کن به یه کتاب کامل که هر بار مرورش می‌کنی مطالب بقیه کتاب‌ها رو هم تو خودش داشته باشه.
      البته عکس‌ها رو نمی‌تونی منتقل کنی پس نمی‌گم بقیه کتاب‌ها رو کلا بذار کنار. اما مثلا می‌تونی نزدیک کنکور دوباره بری اون‌ها رو مرور کنی و در طول سال فقط سیر هنر رو بخونی.

  64. عماد نیم‌رخ
    عماد

    خیلی ممنون بابت این مطلب محشر و مفید که کار بقیه رو آسون می‌کنی💙
    من که قرارع از فردا شروع کنم با خوندن این مطلب خیلی روشن تر شد راهم
    فقط یه سوال
    واقعا یعنی برای کسی که زیرگروهه چهارده و میخواد بهترین دانشگاه قبول شه‌ فقط همون دو تا کتاب قلمچی و امرایی لازمه؟
    یعنی لازم نیس کتابهای درسی و وزارتی رو بخونم؟اگه اینطور باشه که عالیه

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      خواهش می‌کنم💙
      خب امیدوارم الان شروع کرده باشی و منتظر جواب من نمونده باشی.:)
      ببین من همون دو تا رو خوندم. اون آخرها که کنکور عقب افتاده بود فکر کنم دو سه تا از کتاب‌های هنرستان رو هم سریع خوندم ولی حرف جدیدی برام نداشت. به جز ماسک و گریم که تو خواص یه بار ازش سوال اومد.
      تو اون کتاب‌ها حتی کامل‌تر از کتاب‌های درسی توضیح داده بودن. فلذاااا من می‌گم همون دو تا کافیه.

  65. saqar Hedayat نیم‌رخ
    saqar Hedayat

    سلام. من در حال حاضر یازدهم تجربی هستم.مطالب شما رو که مطالعه کردم با دیدن تنوع کتاب های کمک درسی و ازاد و تعداد زیاد دروس تخصصی راستش یکم استرس گرفتم. اگه از دی ماه شروع به مطالعه کنم برای کنکور 1402 وقت کم نمیارم به نظر شما؟ چون هنرستانی نبودم و تموم مطالب برام جدیده

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام. آره خیلی‌ها تو چند ماه فشرده می‌خونن، باید امید و اراده و تلاش زیاد داشته باشی.

  66. جعفرپور نیم‌رخ

    سلام خانوم سارا درهمی. برای یک وب سایت معتبر فروش کتاب نیاز به رپورتاژ داریم اگر امکان درج رپورتاژ یا بک‌لینک در سایت دارید، لطفا به ایمیل من پیام بدید باتشکر

  67. سید محمد نیم‌رخ
    سید محمد

    سلام من رشتم انسانی هست و میخوام کنکور هنر بدم این کتبی که معرفی کردین (لایه 1 و لایه 2 و…) آیا تست هم دارن

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام. کتاب درسیه این‌ها دلبندم. برای تست کتاب رستمعلی رو بگیر.

  68. محمد حسین نیم‌رخ
    محمد حسین

    سلام
    مقاله مفیدی بود
    برای درک عمومی هنر خوندن فقط کتب درسی هنرستان و تست کارنامه کفایت میکنه؟ چون من ریاضی هستم و دقیق نمیدونم. اگر کفایت نمیکنه برای کمک درسی رضا عباسی یا راه اندیشه خوبه؟ چون انتشارات کلک معلم کتابش گرونه یه خورده.

  69. حسین. نیم‌رخ
    حسین.

    سلام
    بسیار مفید و آگاه بخش بود.
    امیدوارم به درجاتی از زندگی که آرزو داردید دست یابید.
    برای درک عمومی هنر خواندن کتب درسی و یک کمک درسی کافی هست؟ و اینکه برای کتاب کمک درسی راه اندیشه نوشته عبدالرضا اتحاد بهتره یا درک عمومی هنر هنگام هنر نوشته رضا عباسی.؟
    کسی که خلاقیت نمایشی راه اندیشه نوشته خانم نسل شریف را دارد لازمه از انتشارات کارنامه هم که نویسنده یکسان داره بخره؟
    و اینکه خواص مواد راه اندیشه که فقط تست هست را چطور باید خواند.
    ممنون میشوم اگر جواب بدهید 🙏

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      خوشحالم که این رو می‌شنوم.
      اینقدر قطعی نمی‌شه گفت. ولی اگه اون نه تا کتاب درسی رو خونده باشین، می‌شه که فقط تست زد و دیگه غیردرسی نخوند.
      اتحاد رو نشنیده‌م ولی از رضا عباسی خیلی تعریف می‌کنن.
      کتاب کارنامه فقط تسته و تست‌هاش هم خیلی خوبه، ولی راه اندیشه درسنامه‌ست.
      تست‌خوانی این شکلیه که تست رو می‌خونی بعد تو پاسخنامه جوابش رو می‌بینی و بعد نکته رو یادداشت می‌کنی. به نظر من روش خوبی نیست. چون اینطوری مطالب تو ذهن ساختار ندارن و پراکنده‌ان.
      مریم افسری دو تا کتاب داره، مبتکرانش درسنامه هست و راه اندیشه تست. به نظرم با مبتکران درس رو بخونین و بعد با راه اندیشه تست بزنین.

  70. محمد حسین نیم‌رخ
    محمد حسین

    سلام خسته نباشی خیلی جامع و مفید بود 0-0
    فایل دست نوشته های خلاقیت نمایشی رو هرکاری کردم باز نشد 🙁

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      فکر کنم الان درست شد.
      مرسی که یادم انداختی.

      1. محمد حسین نیم‌رخ
        محمد حسین

        اره دستتون درد نکنه ❤

  71. حسین نیم‌رخ
    حسین

    با سلام
    وقت شما بخیر
    ببخشید خلاصه نویسی که برای خلاقیت نمایشی گذاشتید مثل اینکه پاک شده، میشه از یه راهی بفرستید؟
    ممنون

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      ای بابا صد بار درستش کردم نمیدونم چرا اینجوری میشه.
      الان لپتاپم خرابه. دو سه روز دیگه که دستم برسه دوباره آپلودش میکنم.
      مرسی که گفتین.

      1. Golnaz نیم‌رخ
        Golnaz

        سلام سارا جان
        تو اصلا هیچوقت کتابای نمایش عروسکی ، ساخت و اجرای دکور و لباس و ماسک و گریم ، گویندگی اجرا بازیگری ، ماسک و گریم ، دانش فنی های انیمیشن و کتاب همراه هنرجو و طراحی صحنه رو نخوندی واقعا ؟!
        پس چرا میدیا و قلمچی و بیشتر مشاورا میگن اول باید این کتابای وزارتی رو بخونیم و خوب مسلط شیم
        حتی کتابای چله کشی بافت و انواع گلیم دانش فنی فرش و چیزا و یه عالمه کتاب وزارتی دیگه رو هم میگن بخونیم …
        واقعا به نظرت واسه رتبه تک رقمی و دو رقمی زیر ۲۰ نیازه اینا ؟

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          سلام
          چرا اون آخرا چهار پنج تایی از همینا رو یه دور خوندم. یادم نمیاد نکته‌ی جدیدی توش دیده باشم. البته الان که درس نمایش حذف شده دیگه.
          نمی‌دونم چرا اینطوری می‌گن. تجربه‌ی من می‌گه آدم اگه رو یه منبع متمرکز باشه حداقل همون رو خوب می‌خونه و سوالاتی رو که ازش میاد می‌تونه خوب جواب بده. ولی اگه صد تا منبع رو سطحی خونده باشی تهش هیچی برات نمی‌مونه. چون سوالات کنکور هنر ریز و مفهومیه.
          خب داری می‌بینی که من نخوندم و زیر بیست شدم. منتها نکته اینه که کنکور امسال کلا فرق می‌کنه…واقعا نمی‌دونم چی در انتظار بچه‌هاست و می‌ترسم یه چیزی بگم گمراهت کنم. بهتره از یکی که تخصصش کنکوره بپرسی.

  72. Mehdi نیم‌رخ
    Mehdi

    سلام خانم درهمی
    من رشته ام تجربی بوده لیسانس حسابداری ام دارم ولی می‌خوام هنر بخونم دباره
    ولی کتب درسی آموزش پرورش گیرم نمیاد
    از طرفی هزینه بازار آزاد هم خیلی بالاس
    چ کار کنم؟ کتاب دسته ۲ گیر نمیاد؟
    لطفاً راهنمایی کنید

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      وزارتی‌ها که خیلی‌هاش رو می‌تونین دانلود کنین. در حد یه بار خوندن کافیه.

      دست دوم هم بالاتر گفتم تو انقلاب خیلی پیدا می‌شه. حالا اسم مغازه‌هاش رو یادم نمیاد. ولی من که دفعه‌ی اولم بود، همینطوری با چند ساعت گشت و گذار تونستم چند تا دست‌دوفروشی بزرگ پیدا کنم.

      1. Mehdi نیم‌رخ
        Mehdi

        ممنونم ازت 💙💙💙

  73. ^~^ نیم‌رخ
    ^~^

    سلام. آیا دایره المعارف هنر یک جلدی اثر رویین پاکباز رو بخوایم بخونیم دیگه نیازی به خوندن کتاب های درسی و بقیه کتاب ها نداریم؟
    و اینکه یک سوال در مورد تهیه کتاب، شما چه جاهایی رو میشناسید تا بتونم کتاب هایی که گفتید (هم کتاب های درسی و هم کتاب های کمک درسی و هم کتاب های منابع آزاد) رو با قیمت معقول یا حتی دست دوم تهیه کنم؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید🙏

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام. نه! به هیچ وجه. اتفاقا تاکید کردم که کتاب‌های آزاد رو نباید خط به خط بخونیم و فقط حالت مرجع دارن.
      والا من فقط تهران رو خبر دارم. تو انقلاب چند تا دست‌دوفروشی هست که کلی کتاب‌های هنر داره. حتی به من گفت این‌ها رو خوندی بیار دوباره ازت می‌خریم.:)
      دست دوم تو اینترنت هم زیاد پیدا می‌شه ولی نمی‌شه اعتماد کرد. اونجا می‌تونی خودت کتاب‌ها رو ببینی. بعضی‌هاش تقریبا چیزی از کتاب نو کم نداره ولی قیمتش مثلا شصت درصده. یا دست اوله ولی چاپ قدیمه و خیلی ارزون‌تر.

      1. ^~^ نیم‌رخ
        ^~^

        سپاس ازتون سارا جان
        امیدوارم همیشه موفق باشی❤️

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          همچنین❤️

  74. پونه نیم‌رخ
    پونه

    سلام. من میخوام برای کنکور هنر شروع به خوندن کنم و به خاطر شرایطم نمیتونم مشاوری بگیرم. یه چیزی که خیلی ذهنمو درگیر کرده اینه که توی این هفتا درس تخصصی که هر کدوم چندین تا کتاب وزارتی به عنوان منبع براشون هست، چجوری باید این منابعو مطالعه کنم؟ منظورم اینه که همه ی این کتابارو باید با هم پیش برم یا اینکه از هر درس تخصصی یکی از کتابارو انتخاب کنم وشروع کنم و وقتی تموم شد برم سراغ بعدی؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام پونه جان
      این ویدیو رو ببین، فکر کنم سوالت برطرف شه.

    2. پونه نیم‌رخ
      پونه

      و یه سوال دیگه اینکه اگه کتابای کمک درسی رو دست دوم بگیرم تغییراتشون اونقدری زیاد هست که باعث مشکل بشه؟

      1. سارا نیم‌رخ
        سارا

        نه بالاتر هم گفتم، برای تخصصی‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنه.
        ولی عمومی‌ها رو سعی کن نو بگیری.

        1. حسین نیم‌رخ
          حسین

          سلام
          خیلی مقاله مفیدی بود.
          سبز قلم چی و راه اندیشه خلاقیت نمایشی با یه کتاب تست مثل افسانه نسل شریف کارنامه برای زیرگروه چهار خوبه؟
          اتود بهتره یا کارنامه کتاب برای نمایشی؟
          درک عمومی هنر مجید آزاد بخت با تست کارنامه کفایت میکنه برای کنکور؟
          ممنون میشم اگر جواب بدی.

          1. سارا نیم‌رخ
            سارا

            سلام! خوشحالم مفید بوده.
            گفتم که راه اندیشه از نظر من خوب نیست. ولی اون دو تا خوبه و اگه امرایی هم اضافه بشه دیگه عالیه.
            کلا برای تست نمایش همون کارنامه خوبه به نظرم. اتود کلا کتاب افتضاحیه و فقط مجموعه سوالات سنجشه. حتی پاسخنامه درست حسابی هم نداره. ولی خب گفتم از سنجش سوال میاد دیگه. آخر سال خوبه بزنید.
            آزادبخت فقط درسنامه ست و به نظرم کامل نیست. شاید اگه کامل خونده بشه در حد بیست درصد بشه زد. نمی دونم. هنوز کتابی ندیدم که به تنهایی برای درک عمومی کفایت کنه. برای تست کارنامه خوبه.

            1. زهرا نیم‌رخ
              زهرا

              حرفات خیلی به دردم خورد ممنونم ازت

              1. سارا نیم‌رخ
                سارا

                خوشحالم که اینطور بوده زهرا جان.

  75. Eli نیم‌رخ
    Eli

    سلام درهمی جان..
    لطف میکنی اینستاگرامتو چک کنی :::)؟

  76. Zahra نیم‌رخ
    Zahra

    سلام سارا جان
    میشه یه مقدار هم راجع به خوندن زبان تجربیاتت رو با ما به اشتراک بذاری؟ 🙂 من از مهد کودک کلاس زبان رفتم ولی سر جمع دو سه سالش واقعاً به درد خور بود! یه سری کارایی انجام میدم و یه سری کتابها میخونم ولی هنوز منو راضی نمیکنه و احساس میکنم مفید کار نمیکنم. چطور بگم.. از روش هام مطمئن نیستم. خیلی آزمون و خطا میکنم. مثلاً Oxford word skills که میخونم، توی دفتر ترجمه ی انگلیسی برای هر کدوم مینویسم ولی یه نفر بهم گفت فارسی ترجمه کن و نهایتاً متضاد و مترادفش رو وارد دفتر کن. این شلوغ کاریا چیه؟ اینا که توی خود کتابه هم هست چرا وارد دفتر میکنی؟ یا در مورد سریال دیدن نمیدونم لغت های جالب و جدید رو وارد دفتر کنم یا نیاز نیست به این کار… و از این قبیل سردرگمی های ابتدایی(: خلاصه اینکه ممنون میشم راه درست و امتحان شده ای رو بهم نشون بدی🌹

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام زهرا جان
      آره کاملا متوجهم چی می‌گی. خیلی‌ها ازم پرسیده‌ن. چند ماهه می‌خوام کامل توضیح بدم و هی عقب می‌ندازم. حالا ایشالا همین دو سه چهار هفته دیگه میام و مفصل می‌گم.:)
      ولی در کل، من با حفظ لغت و گرامر خوندن موافق نیستم. نرم‌افزار زبانشناس رو نصب کن و دوره‌های ای جی هوگ (a.j.hoge) رو گوش بده تا آگاه شوی که این روش‌ها دیگه قدیمی شده! من دوستیم با زبان رو مدیون همین جذاب لعنتی هستم.
      ای جی هوگ، سلطان قلب‌ها

      1. Zahra نیم‌رخ
        Zahra

        ممنون سارا جان. آره من نیز به دنبال یه شیوه ی نوین و کارآمدم برای یادگیری زبان. چند مدت پیش زبان شناس رو نصب کردم ولی بیشتر گیج شدم. چون اصلاً نمیدونم چیکار کنم باهاش و از کجا شروع کنم به شنیدن؟ الآن به پیشنهادِ تو دوباره نصبش کردم ولی همچنان سردرگمم:| از بس تنوع زیاده. الآن همین دوره های a.g.hoge رو از کجا شروع کنم؟

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          آهان
          آره این ضعف رو داره که نشون نمی‌ده دقیقا چی کار باید بکنیم.
          این مقاله رو بخون.

  77. Elnaz نیم‌رخ
    Elnaz

    سلام ممنون بابت وقتی که گزاشتی🌱🌸
    شما موسسه کنکور کارنامه رو برای کنکور هنر پیشنهاد میکنید ؟؟
    ممنون میشم پاسخ بدی💕

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام. خواهش می‌کنم.
      خب کارنامه خیلی معروفه، تجربه داره، خیلی از این نویسنده‌هایی که تو متن گفتم تو این موسسه دارن درس می‌دن (شنیدم که خوب هم درس می‌دن) و هر سال کلی رتبه‌ی تک‌رقمی و دورقمی داره.
      ولی نظرم رو نسبت به کلاس کنکور، بالاتر گفتم.:) باید ببینی با این قیمت‌های نجومی می‌ارزه یا نه. اونم الان که آنلاینه.

      1. Sozan نیم‌رخ
        Sozan

        سلام سارا جان ببخشید من میخوام برای بازیگری و موسیقی بخونم و در کنکور رتبه دو رقمی بیارم همون کتاب هایی ک گفتی کافیه بخونیم یا لازم چ کتاب هاییی بخونیم

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          سلام
          این پست کلا درباره‌ی کتاب‌ها بود جانم:)

  78. ثمر نیم‌رخ
    ثمر

    سلام من 3 تا کتاب ایران و جهان و مکاتب و تموم کردم نسبتا فعلا همینا می شه راهنمایی ام کنی برای قدم بعدی چی کار کنم ( زیر گروه یک) می ترسم زمان کم بیارم چون در کنارش باید انسانی ام رو هم بخونم ممنون می شم کمکم کنی
    متنات واقعا خوبن من با خوندنشون واقعا حالم خوب می شه:)

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام. چه خوب:))
      خب طبق این پست الان باید بری سراغ سیر هنر یک و دو و مطالب اون سه تا کتاب رو توش وارد کنی.
      بعد هم می‌ری سراغ تست رستمعلی، و اگه وقت داشتی کتاب‌های کمک‌درسی رو که معرفی کردم شروع می‌کنی.
      برای چه انسانی می‌خونی خواهرم؟! تکلیفت رو روشن کن دیگه، یا هنر یا انسانی. خودت هم می‌دونی که این همزمان‌کاری‌ها! بعدا پشیمونی میاره. چون منابع هنر واقعا زیاد و پراکنده‌ست.
      و نگران نباش، اگه فقط رو هنر متمرکز باشی و طبق برنامه پیش بری می‌تونی تا قبل از عید یه دور همه‌ش رو بخونی.

      1. ثمر نیم‌رخ
        ثمر

        مرسی ممنون حتما انجامش می دم
        نه قرار نیست کنکور انسانی رو بدم ولی خب باید دیپلم و بگیرم و درساش یکم زیادن
        مرسییی

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          آها
          خب پس سخت نگیر. در حد پاس شدن همه نمره میارن.:)

          1. زهرا نیم‌رخ

            سلام سارا من دهمم هیچی درباره ی کنکور نمیدونم از الان شروع کنم خوبه؟

            1. سارا نیم‌رخ
              سارا

              خوبه:)

  79. Reihaneh نیم‌رخ
    Reihaneh

    سلام اول اینکه واقعاا دستت درد نکنه به نظرم وقتی ادم سرچ میکنه کنکور هنر اولین سایتی که باید براش بالا بیاد شما باشی واقعا ممنون بعد یک سوال هم داشتم 😅اینکه من میخوام هنر های زیبا تهران قبول شم که روتبه دورقمی میخواد و من الان یازدهم رشته تولید برنانه های تلویزیونی هستم و میخوام از الان شروع کنم به خوندن این کتاب هایی که گفتی و خب تو مشهد یک موسسه هست به نام شمایل که مختص کنکور هنر هست و هم درس های عمومی وهم اختصاصی رو کلاس دارن و یکی از معلم های مدرسمون هم اونجا هست که بچه های مدرسه مون که کنکور دادن گفتن جزوه های اون رو بخونی دیگه حله حله و اینکه خود مشاور اونجا هم هست و گفت معلم هامون خودشون تو همین رشته ها تحصیل کردن و خوب اگه این کلاس ها رو بیای دیگه مثلا سر اینکه چی بخونی گیج نمیشی و ده تا کتاب هم نمیخواد بخونی یک کتابه با مطالب اظافه دور و کنارش که هنگام تدریس میگن برای هر درس حالا من نمیخوام تحت تاثیر تبلیغات قرار بگیرم 🤧 😬 به نظرت برم یا خودم خود خوان شروع کنم به خوندن

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام. خواهش می‌کنم.:)
      ببین من که این موسسه رو نمی‌شناسم. چند نفر دیگه هم تو کامنت‌ها درباره‌ی اینجور کلاس‌ها پرسیدن و من نظرم رو کامل گفتم.
      ولی در کل توی این پست همه‌ی حرف من این بود که نیازی نیست برای هر درس ده تا کتاب بخونیم! حالا نمی‌دونم کلاس چه درسی مد نظرته، ولی برای نمایش همونطور که گفتم کتاب نساری و امرایی کاملا کفایت می‌کنه.
      حداقل یه دور بخون و تو چند تا آزمون خودت رو بسنج، بعد به کلاس فکر کن.
      موفق باشی.

      1. Reihaneh نیم‌رخ
        Reihaneh

        ممررررسیییییییییی

  80. sara نیم‌رخ
    sara

    مرسییی مطلبت عالی بود خیلی موفق باشی هنرمند جان

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      ممنونم سارا 🙂

  81. زهرا نیم‌رخ
    زهرا

    سلام سارا جان ممنون از مطلب کامل و خوبت. من تازه شروع به خوندن کردم. ولی متاسفانه اونقدر منابع مالیم محدوده که نمیتونم یه مشاور خوب داشته باشم. شاید درحد یه مشاور تحصیلی خیلی معمولی توی شهر خودمون(که من باید بشینم براش منابع کنکور هنر رو شرح بدم:))… تمام این منابعی هم که گفتی به صورت دست دوم تهیه کردم. از طرفی تمام رقبای من با مشاورایی مثل خانم مسیبی یا آقای فراهانی و هزار تا مجموعه و کلاس و آزمون پیش میرن. این شدیدا انگیزه منو گرفته. و واقعا بعضی وقتا به این فکر میکنم که توی کنکور، مخصوصا کنکور هنر پول حرف اول رو میزنه؛ کسی هم که از پس این هزینه ها بر نمیاد باید به همون دانشگاه درجه چندم شهر خودشون بسنده کنه و فکر هنرهای زیبا و…رو کلا از سرش بیرون کنه:))

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام زهرا جان
      این چه حرفیه؟! بذار خیالت رو راحت کنم، مشاورها واقعا کار خاصی نمی‌کنن. یه برنامه‌ی تقریبا یکسان به همه می‌دن که عمل کردن یا نکردن بهش به خودت بستگی داره.
      درباره‌ی منابع هم واقعا فکر نکن کلاس رفتن خیلی بیشتر کتاب خوندن بهت چیز یاد می‌ده. ممکنه بهتر باشه ولی لزوما (من می‌گم معمولا!) اینطور نیست. مثال آکادمی شیشه‌ای رو زدم. تو کامنت‌ها هم بحث آکادمی پازل شد…
      کلا بیشتر این استادهایی که مثل مور و ملخ دارن زیاد می‌شن حتی اگه هم سواد داشته باشن، نحوه‌ی تدریسشون کسل‌کننده و مزخرفه و این روش تدریس قرار نیست جواب بده.
      از نظر آماری هم نگاه کنی، اصلا اینطور نیست که اکثریت رتبه‌های خوب اینقدر خرج کرده باشن.
      و این که اگه کتاب دست دوم گیرت اومده خیلی عالیه. برا چی الکی پول اضافه خرج کنی؟ به نفع درخت‌ها هم هست.

  82. نگین نیم‌رخ
    نگین

    سلام سارا جون من هدفم گرافیک هست زیر گروه یک درواقع
    میخواستم بدونم برای درک عمومی هنر و خلاقیت تصویری چه منابعی خیلی خوبن و میتونم نتیجه بگیرم؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام نگین جان
      منظورت علاوه بر این منابعیه که معرفی کردم؟ من دیگه همین‌ها رو بلد بودم.:)
      برای تصویری بیشتر از منابع، قدرت تحلیل مهمه. از این به بعد به هر لوگو، پوستر، نقاشی، بسته‌بندی و… که می‌بینی خوب دقت کن. چه رنگیه؟ چه شکلیه؟ ترکیب‌بندیش چطوره؟ چی رو می‌خواد القا کنه؟ هنرمندش کیه؟
      به خصوص تو کتاب‌های خلاقیت نمایشی که تصویر صحنه‌های مهم فیلم‌ها رو گذاشته، به تک‌تک عناصر دقت کن و بعد اگه امکانش رو داری تحلیلت رو با یکی چک کن. پاسخنامه‌ی آزمون‌ها و کتاب‌های تست و حتی نقد فیلم‌های تو اینترنت هم می‌تونه کمکت کنه.

  83. moones نیم‌رخ
    moones

    سلام عزیزم ممنون از مطالب مفید و ‌خوبی که باهامون به اشتراک گذاشتی🌸🌱
    میخواستم نظرتو در مورد اکادمی پازل بگی اگه چیزی ازش میدونی یا میشناسیش… چون میخوام ثبت نام کنم ولی هزینه شم بالاس خواستم مطمئن شم پولی که میدم نسبت به تدریس و برنامه ریزیشون خوب هست یا نه

    1. نگین نیم‌رخ
      نگین

      منم دقیقا میخواستم ثبت نام کنم ولی هزینه هاشون خیلی بالاست

    2. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام! خوشحالم مفید بوده.🌸
      نه چیزی نمی‌دونم. الان سرچ کردم، یه تیکه از ویدیوی آزادبخت رو دیدم. داشت از رو کتاب خودش توضیح می‌داد. یعنی صرفا کتابش رو تبدیل به کتاب گویا کرده بود.:) به نظر من کلاس وقتی مفیده که رفع اشکال داشته باشه. یا حداقل مفاهیمی رو توضیح بده که فهمیدنش توی متن سخته. (مثلا بعضی مباحث موسیقی این ویژگی رو داره.) وگرنه این که صرفا سخنرانی کنن و هزینه‌ی گزاف بگیرن، به نظر من فایده‌ای نداره.
      حداقل پیشنهاد من اینه که یه مدت خودت پیش برو. در حدی که نقاط ضعف و قوتت دستت بیاد، یه سری سوال برات ایجاد بشه، بفهمی تو چه درسی ایراد داری. بعد این ریسک رو بکن.

  84. م ج نیم‌رخ
    م ج

    در مورد آکادمی شیشه ای و پکیجش کم لطفی کردی عزیزم!

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      بنا بر لطف نبوده آخه.:) من این مطلب رو برای کسانی نوشتم که تو هجوم تبلیغات نمی‌تونن درست انتخاب کنن و نیاز به تجربه‌ی یه نفر دارن که این مسیر رو رفته باشه.
      پس وظیفه دارم عین واقعیت رو بگم. درباره‌ی آکادمی شیشه‌ای هم مثل بقیه، هم ویژگی‌های مثبت رو گفته‌م و هم منفی.

  85. Maryam نیم‌رخ
    Maryam

    ممنونم از اینکه وقت با ارزشت رو گذاشتی و این مطالب مفید رو برامون نوشتی سارای عزیزم❤❤منی که رشتم تجربی هست و از هنر و هنرستان چیز زیادی نمیدونم خیلی وقت بود دنبال همچین سایت با ارزشی میگشتم قطعا چیزای خیلی زیادی یاد گرفتم و واقعا از ته دلم ازت ممنونم.
    سارا جانم چند تا سوال داشتم ازتون اگه جواب بدی ممنون میشم
    من مهر ماه امسال کلاس دوازدهم میرم و رشتم تجربی هست ولی علاقه خیلی زیادی به بازیگری دارم. چون رشتم تجربی هست خیلی چیزا برام مبهمه
    خوندن کتابای سه سال هنرستان برام واجبه؟
    چون زیاد و وقت گیرن میپرسم؟
    یه سوال دیگه اینکه من قبل خوندن این پست میخواستم پکیج کامل کنکور هنر انتشارات هنگام هنر رو تهیه کنم و کلا تمام وقتم رو صرف اون پکیج کنم چون میگن شامل تمام کتابای درسی و کمک درسی و حتی منابع آزاد هست و فقط با خوندن اون میتونم رتبه قابل قبول بیارم. به نظر شما من اون پکیج رو تهیه کنم یا کتابایی که معرفی کردی؟
    لطفا جوابم رو بده برا منی که هیچی از هنر نمیدونم و کسی نیس که سوالامو جواب بده مثل یه فرشته نجات هستی که منو از این گیجی و مبهمی نجات بدی🥺❤

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      خوشحالم مفید بوده مریم جان!
      ببین گفتم برای نمایش چه کتاب‌هایی لازم و کافیه. ولی من یادمه چون کنکور عقب افتاده بود، نشستم ماسک و گریم و چند تا دیگه از کتاب‌های درسی رو هم خوندم. اکثر مطالب مهمش توی منابعی که معرفی کردم هست. ولی ممکنه یکی دو تا نکته هم باشه که تو اون کتاب‌ها بهش اشاره نشده باشه و تو کنکور ازش سوال بیاد. به نظرم کتاب قلمچی و امرایی رو بخون، اگه احساس کردی خیلی مسلط شدی و احیانا وقت زیاد آوردی! می‌تونی اون‌ها رو هم بخونی، شاید کمکت کنه یه تست بیشتر بزنی.
      درباره‌ی این پکیجی که گفتی من یه کم سرچ کردم، اطلاعات دقیقی درباره‌ی جزئیات و قیمتش پیدا نکردم. ولی کلا همونطور که درباره‌ی آکادمی شیشه‌ای گفتم، این‌هایی که می‌گن “پکیج کامل” یا “با ما از همه چیز بی‌نیاز می‌شین” معمولا قابل اعتماد نیستن. چون اصلا همچین ادعایی از دم غلطه. تو کنکور هنر از هر کتابی می‌تونن سوال بدن، چطور ممکنه کسی همه‌ی کتاب‌های دنیا رو تو یه پکیج خلاصه کرده باشه؟
      همونطور که دیدی من تو این پست از نشرهای مختلف کتاب معرفی کردم، البته گفتم که کارنامه کلا خیلی حرفه‌ایه و اگه دو تا کتاب رو اصلا نشناسم و فقط نشرش رو بدونم کارنامه رو انتخاب می‌کنم. ولی این رو هم گفتم که مثلا خواص موادش خوب نبود. بنابر این اگه نظر من رو بخوای می‌گم که طبق همین منابعی که گفتم، کتاب‌هات رو از نشرهای مختلف بگیر. حداقل توسط خیلی‌ها تجربه شده و امتحان خودش رو پس داده.
      من سعی کردم خلاصه‌ترین‌ منابع رو بگم و اصلا با این که برای هر درس بیست تا کتاب بخونیم موافق نیستم. همین‌ها رو خوب بخون و مطمئن باش نتیجه می‌گیری.

      1. Maryam نیم‌رخ
        Maryam

        خیلی ممنونم از لطفت سارا جان❤🙏

  86. ویدا نیم‌رخ
    ویدا

    سارا ، سارا ، مرسی که اینقدر با جزئیات برامون نوشتی و خوشحالم از خوندنشون❤

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      خواهش می‌کنم! امیدوارم به درد بخوره.❤

  87. Amir نیم‌رخ
    Amir

    ممنون! الآن یه منبع خوب هست که معرفی کنم برای کسایی که می‌خوان هنر بخونن…

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      ممنون از شما که به فکر ملتین:)

  88. پرستو نیم‌رخ
    پرستو

    ممنون که وقت گذاشتی خیلی عالی بود لطف کردی 😍🌷😍
    فقط یه سوالی برای خلاقیت تصویری اول کتاب درسی ها را بخوانیم بعد اگر دیدم متوجه نشدیم کتاب مبانی هنر های تجسمی از حلیمی واصول فرم و طرح از ونگ را بگیریم .
    واین که همه کتابهای که گفتی بگیریم نیازی به کتاب درسی و کمک درسی دیگه ای نیست

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      خواهش می‌کنم🥰
      آره درسی‌ها رو بخون و ببین درصدهات چطور می‌شه. اگه لازم داشتی اون‌ها رو هم بخون. البته بعضی‌ها همین‌ قدر هم نمی‌خونن و فقط تست می‌زنن و درصدشون خوب می‌شه.
      آره به نظرم نم برای تخصصی‌ها اگه همین‌هایی رو که گفتم «خوب» بخونی، به کتاب دیگه‌ای نیاز نیست.

      1. پرستو نیم‌رخ
        پرستو

        ممنون لطف کردی ⁦❤️⁩

  89. Seul نیم‌رخ
    Seul

    سلام.امکانش هست واسه تون راجع به زبان انگلیسی یادگرفتن هم، مثل این مطلب، مفصل بنویسید.

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام. حتما. البته هر سه ماه بیشتر از یه مطلب مفصل نمی‌شه نوشت.🥴😅

      1. Seul نیم‌رخ
        Seul

        سلام.داریم به پایان سه ماه نزدیک می شیم و البته همچنان منتظر اون مطلب مفصل راجع به زبان. امیدوارم بنویسیش.

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          سلام. گفته بودم سه ماه دیگه؟ یادم نیست:)
          گفتم قبلش یه صحبتی با زبانشناس بکنم دیگه طول کشید.
          سعی می‌کنم هر چه زودتر بذارم. مرسی که یاداوری کردی.

      2. زهرا نیم‌رخ
        زهرا

        سلام وقتتون بخیر
        برای امسال هم همین منابع رو پیشنهاد میدین ؟
        من دیپلم ریاضی دارم و تازه میخوام شروع کنم ، شما کسی رو میشناسین تو کوتاه مدت یعنی همین چند ماه که مونده بتونه رتبه خوب بشه و دانشگاه تهران بیاره ؟
        مشاور خوب میشناسین ؟
        چه توصیه دارین به نظرتون چکار کنم ؟ لطفاااا کمک کنین .🙏🏿🌻

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          سلام زهرا
          راستش درباره‌ی امسال نمی‌تونم با قطعیت نظر بدم. می‌گن که منابع همونه و فقط اهمیت بعضی‌هاش بیشتر و کمتر شده. ولی نمی‌دونم واقعا.
          مشاور من مهشید مسیبی بود، دوستم مهدی سلمان رو هم می‌شناسم که تو اینستا فارسی بزنین میاد.
          توصیه‌هام رو هم تو این پست گفته‌م.

  90. Ida نیم‌رخ
    Ida

    عالی بود عالییی من خیلی وقت بود منتظرش بودم خیلی ازتون ممنونم خسته نباشید یه عالمه 😍😍

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      ممنون! حالا هنوز کار داره این پست یه کم شلخته‌س:)
      ایشالا که به دردت بخوره😍

  91. محمدجواد نیم‌رخ
    محمدجواد

    و اگه ریاضی رو ادامه میدادی رتبه ات چند میشد؟ همچنان تک رقمی یا بیشتر؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      امممم نمی‌دونم. و اهمیتی هم نداره. به هر حال تو کارنامه‌ی نهایی تو همه‌ی رشته‌ها یک شدم.
      سال اول هم که قبول نشدم، رتبه‌م از یکی که تو همون مدرسه ریاضی می‌خوند و می‌خواست تئاتر قبول شه بهتر شد. فلذا… همچنان طرفدار هنرستان رفتنم!

      1. fatemeh نیم‌رخ
        fatemeh

        سلام من رشتم انسانیه ولی میخوام برا زیر گروه یک هنر که دبیریش هس بخونم و الانم میخونم ولی در کنار انسانی .برا خلاقیت تصویری تجسمی چه منبعی رو بخونم؟ برا تستشم کتاب آبی قلمچی رو دارم.

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          سلام. پست رو بخون.

          1. نارسیس نیم‌رخ
            نارسیس

            متاسفانه هرچقدرم یوتیوب و بالا و پایین کنی چیزی درمورد کنکور هنر پیدا نمیکنی انگار کلا ما وجود نداریم :”) … ولی تو منو نجات دادی ♡♡ مرسی از راهنمایی های قشنگت ♡♡

            1. سارا نیم‌رخ
              سارا

              خیلی خوشحالم که مفید بوده.^◡^

      2. Azam نیم‌رخ
        Azam

        سلام
        خیلی ممنون بابت مطالبی که می نویسی چون خیلی کمک کنندس
        یه راهنمایی می خواستم ازت
        من دیپلم تجربی دارم و می خوام برا دی ما کنکور تجربی بدم و کنکور تیر ۱۴۰۲ کنکور هنر بدم ولی نمی دونم چرا می ترسم که رشتمو تغییر بدم و برم به سمت هنر و همین طور یه سری فکرا میاد تو سرم که همش نگرانی نسبت به آینده است
        اما خب بازیگری رو هم دوست دارم
        لطف می کنی یه راهنمایی بکنی که چطور از این گیجی دربیام ؟ !

        و همین طور یه سوالم دیگه هم دارم توی سایت های مختلف اخرین رتبه های قبولی بازیگری و سینما رو تا ۴۰۰ هم زدن
        بعد شما سال اول چطور ۱۰۰ و خورده ای شدین و بازیگری نیووردین ؟
        البته قصد فضولی ندارما فقط می خوام بدونم این رتبه هایی که تو سایتا زده شده درست هستن یا نه ؟

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          سلام.
          والا من که تو رو نمی‌شناسم نمی‌تونم راهنماییت کنم. باید ببینی چرا می‌ترسی، چرا از اول رفتی تجربی، چرا می‌خوای هنر بخونی… به نظرم خوبه بری پیش مشاور و ذهنت رو شفاف کنی.
          نه اونا رو ول کن. قبولی بستگی به ظرفیت هر سال و جو جامعه و متقاضیان اون رشته و کلی چیزای دیگه داره. من رتبه چهارصد دیدم که بازیگری دانشگاه هنر تهران قبول شده ولی خب استثنا بوده دیگه. اینایی که دیدی احتمالا دانشگاه‌های دیگه مثل تبریز و شیراز رو می‌گن. ولی خب همونم می‌تونه خیلی قدیمی باشه و اصن به درد حالا نخوره.

          1. مبینا نیم‌رخ
            مبینا

            سلام سارای عزیزم قبل ازهرچیزی واقعاازسایتت ممنونم وخسته نباشی وامیدوارم بخاطرقلب خیلی قشنگت موفق باشی،دوم اینکه ببخشیداگه متنم طولانی میشه واذیت ممکنه بکنه اماواقعادلم پره ومیدونی توی این کشورماابرای هنرکسی ارزش قائل نیست وخیلییی کم هستن افرادی ک تواین زمینه ادم بخادباهاشون حرف بزنه ساراجان من سال۱۴۰۱دیپلن گرفتم تحربی وچون ب اجباروخلاصه اینارفته بودم خیلی کشمکش داشتم وبعدم رهاش کردم وگرایشم ازبچگی هنربود:/سال۱۴۰۱بدووون حتی یکلمه خوندن رفتم ازمون دادم وبیشترعمومی زدم وخلاصه چون نخونده بودم برامم مهم نبودکه واقعاچیمیشه امابرای کنکورتیر۱۴۰۲واقعاازمهرنشستم خوندم وخیلییییی عمیق خوندم وتوی ازمایشی سنجش نقطه قوتم درک بودوهمیشه میانگین درصدم رو۸۸نهایتش۸۰بودامابااینکه تجربی بودم ریاضی هنربرام قابل درک نبودخیلی،تااینکه روزازمون کنکور قرصی مصرف کردم ک جابجابودواصلاحالم سرجلسه به هم خوردگیج بودم زمانم رفت وعلاوه براون فضای اونجاخیلیی شلوغ بودوکلاااابخاطراینکه رفتم سوالاریاضیواول دیدم(وریاضی این یکی دوسال بشدت سخت شده)کلا گندزده شبه حالم وقتی برگشتم خونه باورکن حتی صفحه ای ک سوالات ازش اونده بودروخفظ بودم اخه من سرعت مطالعم بالابودوچنددورمرورکرده بودم،بااینکه رتبه هانیومده اماازدرصدام حدس میزنم زیرهزارشم اماااااای زیرهزارلب مرز(۹۹۹)واقعاهدف من این نبودسارامن علاوه برکتابایی ک توگفتی خیلیی وزارتی هاوکمک اموزشیای دیگ ام خوندم حالابا ی افسردگی خیلی شدیدموندم وحتی چندباربخودکشی فکرکردن ک چرابایداون ردزحال من ایطوربشه وبخاطرلج ولجبازی واینکه فقط دانشگاتهرانورتبه زیر۲۰۰میخام ازمون عملی ننوشتم حالام با حال خراااب نمیدونم بایدچکاکنم از یطرف خب من اگ سال بعدبرن دانشگاتو۲۰سالگی میرم درحالی ک همه۱۸سالگی رفتن از یطرف همه میگن کسی ک میمونه پشت کنکورهرسال بدترگندمیزنه ازیطرف میگن مگ هنرچیداره امااونانمیدونن سرجلسه چ اتفاقاتی برام افتاد،حالاواقعانمیدونم چ غلطی بکنم حالاکه ن راه پس دارم ن پیش چون عملیم ننوشتم وواقعااانیازدارم یکی باهان صحبت کنه جدای ازحس تمسخروخیلی چیزا،چون واقعاااالان چ غلطی بکنم وقتی درسهاروبلدم چکارکنم تااردیبهشت ک کنکوره یسری حواشی هست ک میگن قراره الکترونیکی شه منم ک استرسییییی ودرگیرحواشی.‌‌‌..واقعاممنون میشم هروقت تونسی کمکم کنی

            1. سارا نیم‌رخ
              سارا

              سلام مبینا جان
              خیلی متاسفم بابت شرایطی که برات پیش اومده. کاش حرف به دردبخوری برات داشتم.
              نفهمیدم چرا آزمون عملی رو ننوشتی چون در هر صورت تجربه می‌شد اون هم. ولی نود و نه درصد مطمئنم که می‌شه رفت اونجا و حضوری هم ثبت نام کرد. حالا نمی‌دونم چه رشته‌ای می‌خوای ولی حتما برو و تجربه کسب کن. همه جوره سوده و هیچ ضرری برات نداره. (البته یه مبلغی باید بپردازی که خیلی زوره ولی خب می‌ارزه.) ضمن این که احتمال قبولی هم هست، بخصوص الان که ضریب عملی شده ۱۲.
              من واقعا در جایگاهی نیستم که برات تصمیم بگیرم. ولی با همین اطلاعات محدودی که دارم، فکر نمی‌کنم دوباره پشت کنکور موندن برات خیلی تجربه‌ی خوشایندی باشه. شاید الان اگه بری یه شهر دیگه و یه رشته‌ی هنری بخونی، با آدمای جدید آشنا شی و فضای زندگیت عوض شه، از نظر روحی هم حالت بهتر بشه. اگه فقط هدفت تهران باشه، ممکنه تو این مسیر خیلی چیزا رو از دست بدی، که یکیش زمانه، یکی دیگه‌ش وضعیت روحیته.
              البته این حرف خیلی مسخره‌ست که بقیه تو هیجده سالگی رفتن،‌ من تو بیست سالگی. خب که چی؟ بریز دور اینا رو. بری دانشگاه کلی دانشجوی لیسانس می‌بینی که بزرگ‌تر از توئن. اصلا قشنگی زندگی اینه که همه یه مسیرو نمی‌رن. آدما می‌رن،‌ دور می‌زنن، برمی‌گردن، مسیر عوض می‌کنن… اینا همه‌ش جزو زندگیه. مسابقه که نیست. اما الان به نظر من (با این اطلاعات محدودی که من از تو دارم و دانش و تجربه‌ی اندکم) دلیلی نداره بخوای هی پشت کنکور بمونی.
              ولی حالا اگه خواستی بمونی، نمی‌دونم… اون موقع بیا دوباره صحبت کنیم.:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *