آزمون کنکور عملی هنر از زبان دانشجوهای هنرهای زیبا

کنکور هنر امسال تغییرات بسیاری داشته که یکی از مهم‌ترین‌هاش سه برابر شدن ضریب آزمون کنکور عملی هست. یعنی الان ضریبش شده ۱۲ که واقعا زیاده! در کل اکثر تغییراتی که دادن مسخره بوده ولی این یکی به نظر می‌تونه چیز مثبتی باشه. اما گام اول اینه که خوب بدونین باید خودتون رو برای چی آماده کنین. یعنی چی؟

مثلا من سال اول که کنکور دادم و می‌خواستم ادبیات نمایشی قبول بشم، کنکور عملی نقاشی هم دادم در حالی که شناخت زیادی ازش نداشتم. من اون موقع نقاشی با رنگ روغنم خیلی خوب بود و معلما خیلی خوششون می‌اومد، اما اصلا نمی‌تونستم به صورت ذهنی فیگور طراحی کنم. پس طبیعتا اون مهارت من تو رنگ روغن اینجا به هیچ دردی نمی‌خورد! پس باید بدونین که دقیقا چی رو باید بلد باشین. چون هر رشته سیستمش با رشته‌های دیگه فرق می‌کنه. مثلا اونایی که مصاحبه‌ست شما می‌تونین هر چی دارین بذارین وسط. ولی وقتی یه کاغذ بهتون می‌دن و می‌شین پشت صندلی و کاملا یه جو کنکورطوری بر فضا حاکمه، باید بتونین «دقیقا» چیزی رو که داورها می‌خوان ارائه بدین.

دوازده تا آزمون عملی برای متقاضیان کنکور هنر وجود داره، که یکیش برای چند تا رشته مشترکه. که البته اون رشته‌ها هم هیچ ربطی به هم ندارن و این هم از عجایب کنکوره دیگه. من برای هشت تا از این آزمون‌ها با دانشجوهای هنرهای زیبا مصاحبه کرده‌م و ویدیوهاش رو تو یوتوب منتشر کرده‌م. تو این پست هم کمی درباره‌ی هر کدوم توضیح می‌دم. شاید بعدا یه عمری بود و درباره‌ی آزمون عملی باقی رشته‌ها هم ویدیویی ساختم. فعلا از همینی که هست بهره ببرید و بگید مرسی.:)

آزمون کنکور عملی ادبیات نمایشی

خب می‌رسیم به رشته‌ی قشنگ خودم. واسه ادبیات نمایشی ممکنه فقط باهاتون مصاحبه کنن و ممکنه ازتون بخوان چیزکی هم بنویسین. تو این ویدیو یه توضیح کلی درباره‌ی بخش مصاحبه بهتون می‌دم و ریزه‌کاری‌هایی که باید رعایت کنید. من از اونجایی که سال اول نمره‌م پنجاه شد و قبول نشدم و سال دوم نمره‌م نود شد و قبول شدم، هم می‌تونم به عنوان درس عبرت استفاده بشم، هم الگو.:))

برای بخش نوشتن از من خواستن یه دیالوگ بنویسم با این عنوان که قراره زنگ بزنم به برادرم و بهش بگم بچه‌ش زودتر از موعد به دنیا اومده. ولی مثلا سال اول اصلا نخواستن چیزی بنویسم.

مهدی سلمان، که همکلاسی منه و مشاور کنکور هنر، براتون درباره‌ی آزمون عملی ادبیات نمایشی توضیح می‌ده:

نویسنده‌هایی که خوبه از هر کدوم حداقل یه اثر بخونید:

آیسخولوس
اوریپید
سوفوکل
از شکسپیر چند تا بخونید چون شکسپیره:). هملت، مکبث و اتللو رو بخونید حداقل.
آنتوان چخوف
هنریک ایبسن
اسکار وایلد
آرتور میلر
آلبر کامو
جورج برنارد شاو
ساموئل بکت
اوژن یونسکو
یوجین اونیل
تنسی ویلیامز
ماتئی ویسنی‌یک
دیوید ممت
مارتین مک‌دونا

بهرام بیضایی
اکبر رادی
غلامحسین ساعدی
محمد چرمشیر
محمد رضایی‌راد
نغمه ثمینی
محمد یعقوبی
محمد رحمانیان

آزمون عملی بازیگری-کارگردانی

نکته‌ای که باید بدونین اینه که شما می‌تونین برای این رشته هم با آزمون کارگردانی وارد بشین و هم با آزمون بازیگری. ولی در واقع رشته‌ش فقط بازیگریه.:)) خیلی بامزه‌ست کلا. این آزمون هم شامل دو قسمته؛ مصاحبه و اتودی که از قبل آماده کرده‌ین.

سپهر اسدی یکی از باسوادترین آدماییه که تو دانشگاه دیدم. تو این ویدیو تجربه‌ی خودش رو از دو سال آزمون دادن برای این رشته می‌گه:

آزمون عملی نمایش عروسکی

برای آزمون عملی نمایش عروسکی خوبه از قبل یه عروسک آماده کنین. اصلا لازم نیست چیز پیچیده‌ای باشه. می‌تونه صرفا یه چیزی باشه که روی دستتون قرار می‌دین و باقیش رو با مهارت بازی‌دهی خودتون اجرا می‌کنین.

برای این رشته چیزی که لازمه اینه که یه ذهنیت خیلی فانتزی و خلاق و توهپروت داشته باشین.:) ممکنه ازتون بخوان با یه وسیله‌ای که اونجا هست یه نمایش اجرا کنین یا ازتون سوالاتی بپرسن که ببینن تو زندگیتون چه تجارب متفاوتی داشته‌ین. چون برای این رشته یه بازه‌ی گسترده‌ای از مهارت‌ها لازمه که دانشگاه تقریبا هیچ کدومش رو درست یاد نمی‌ده.:)

تو این ویدیو رفیق خوش‌صدام، شبنم شنبدی، براتون از تجربه‌ش می‌گه:

آزمون عملی طراحی صحنه

آزمون طراحی صحنه هم شامل دو بخش مصاحبه و طراحیه. که بخش طراحی صرفا یه طراحی از فضای داخلی رو ازتون می‌خواد. درباره‌ی بخش مصاحبه و باید و نبایدهای اون روز سرنوشت‌ساز، پریوش قدیری، یکی از دانشجوهای کاردرست طراحی صحنه براتون توضیح می‌ده:

آزمون کنکور عملی نقاشی، گرافیک، طراحی پارچه و لباس

این آزمون برای متقاضیان رشته‌های نقاشی، گرافیک (یا همون ارتباط تصویری)، طراحی پارچه، طراحی لباس و آموزش هنره.

سوالات آزمون عملی نقاشی

تو این آزمون بهتون یه دفترچه‌‌ی آچهار می‌دن که سه چهار صفحه داره. یه موضوع بالاش نوشته که درباره‌ی انسان و طبیعت، انسان و فضای شهری، یا انسان و فضای داخلیه. شما باید به صورت ذهنی بتونین موضوع مدنظر رو تصویرسازی کنید و روی اون کاغذ پیاده کنید. مثلا سال ۹۸ که من آزمون دادم (نمره‌م ۱۸ شد:) موضوعش یه نقالی بود که تو مرکز شهر داره برای پیر و جوون و مرد و زن نقالی می‌کنه.

تکنیک مد نظر معمولا مدادرنگیه و ازتون جزئیات زیادی نمی‌خوان. چیزی که مهمه اینه که بتونین فیگورها رو متناسب و درست طراحی کنین، اونا رو تو ترکیب‌بندی خوبی قرار بدید و کارتون در مجموع چشم‌نواز باشه، و همچنین اونقدر گنجینه‌ی ذهنتون غنی باشه که بتونین المان‌های متناسب با موضوع رو به کار اضافه کنین تا کارتون جون بگیره. بهتره که تو دو صفحه‌ی اول اسکیس بزنید و کار نهایی رو تو صفحه‌ی آخر پیاده کنید.

نسترن مرادی، ورودی ۹۸ نقاشی دانشگاه تهران که چهار ساله کنکور عملی تدریس می‌کنه، تو این ویدیو برامون بیشتر توضیح می‌ده:

سوالات رایج درباره‌ رشته‌ نقاشی

آزمون کنکور عملی مجسمه‌سازی

آزمون کنکور عملی مجسمه‌سازی معمولا دو قسمت داره، طراحی و مجسمه‌سازی. تو بخش طراحی معمولا ازتون می‌خوان از طبیعت بی‌جان طراحی کنین. یه موضوع خیلی رایج هم دست هست. یعنی می‌گن همونجا از دست خودتون طراحی کنین.

برای بخش حجم هم باید کار با گل رو از قبل تمرین کرده باشین. معمولا ازتون می‌خوان یه مکعب بسازین و اون رو برش بدین و با تیکه‌های جدیدی که به وجود میاد یه شکلی بسازین. این کارو هم باید از قبل تمرین کنین و همچنین مبانی هنرهای تجسمی رو به خوبی فرا گرفته باشین که کارتون از نظر بصری متناسب از آب در بیاد.

توضیحات بیشتر رو از سارا صادقی، ورودی ۹۹ مجسمه‌سازی دانشگاه تهران بشنوید. اینقد تو دانشگاه گشتم تا بالاخره سارا رو پیدا کردم که هم به هر سازم رقصید هم توضیحاتی داد که به نظر من خیلی مفید و جامع بود:

سوالات رایج درباره‌ رشته‌ مجسمه‌سازی

آزمون کنکور عملی طراحی صنعتی

آزمون طراحی صنعتی هم به نوبه خودش خیلی خاصه، چون داخل خودش یه آزمون تئوری هم داره. و همچنین تو دانشگاه امیرکبیر برگزار می‌شه. حالا چراشو نمی‌دونم.

برای آشنایی با این آزمون با آرین غفاری، دانشجوی طراحی صنعتی دانشگاه تهران صحبت کردم که از خوبان این حوزه‌ست.:) آرین از بچگی می‌خواسته طراحی ماشین بخونه و با تجربه‌ی کار عملی سراغ این رشته اومده.

سوالات رایج درباره‌ رشته‌ طراحی صنعتی

آزمون کنکور عملی موسیقی

خب بذارین اعتراف کنم که تو آمپاس خیلی شدید زمانی این ویدیوها رو ضبط کردم و از اونجایی که با بچه‌های موسیقی زیاد ارتباط نداشتم، نتونستم زیاد کسی رو پیدا کنم. اما امیر مهربان رو رو پله‌های کتابخونه‌ی دانشگاه هنرهای زیبا پیدا کردم و کشوندمش که بیاد یه سری توضیح کلی براتون بده. امیدوارم به درد بخوره.:)

و در آخر هم می‌رسیم به آزمون عملی سینما که تازه اضافه شده و واقعا چیزی ازش نمی‌دونم. اگه شما می‌دونید ممنون می‌شم برام بنویسید که من به پست اضافه کنم برای کمک به دوستان هیجده ساله‌مون که دارن تو سر خودشون می‌زنن. سپاس.

این هم تجربه‌ی من از کنکور عملیم. چون خودم بعد از شنیدن چند تا تجربه دستم اومد که فضا چطوریه، شاید خاطره‌ی من هم به درد شما بخوره:

https://saraderhami.com/کنکور-عملی-1/
https://saraderhami.com/کنکور-عملی-2/
https://saraderhami.com/کنکور-عملی-3/

موفق باشین.❤


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

18 پاسخ به “آزمون کنکور عملی هنر از زبان دانشجوهای هنرهای زیبا”

  1. سارا نیم‌رخ
    سارا

    سلام
    من امسال کنکور عملی ادبیات نمایشی دادم و 50 شدم.
    به نظر شما سراسری تا چه حدی باشه خوبه ؟
    می خوام دوباره کنکور بدم به نظر شما جز ادبیات نمایشی چی بردارم ؟ خودم به بازیگری کارگردانی و عروسک نمایشی فکر می کنم اما بازیگری نمی خوام فقط کارگردانی اما چیز خاصی میشه راهنمای کنی ؟ درباره عروسک نمایشی باید فکر کنم هم عروسک بسازم . واقعا نمی دونم انتخاب دومم چی باشه … فقط می دونم دوتا انتخاب خوبه البته به کارگردانی علاقه اما چیز زیادی نمی دونم کتابش خوندم اما اون باید متوجه نشدم.

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      سلام
      معمولا دانشجوهای تهران هشتاد نود می‌شن.
      والا همین دو تا رشته‌ست دیگه. طراحی صحنه که نمی‌خوای بری. ولی خب عروسکی هم خیلی رشته‌ی جالبیه. همش عروسکسازی نیست، نویسندگی داره، بازیگری داره، تاریخ داره. من خودم بازیگری رو زدم اولویت دوم. ولی خب اگه واقعا ادبیات میخوای سعی کن همونو بیاری دیگه.:) چون سیستمه واقعا بی‌رحمه و انتخاب‌های زیادی برامون نمی‌ذاره.

  2. Maryam نیم‌رخ
    Maryam

    در مورد گرافیکش چیزی نگفتین ، میشه یه سری توضیح درباره کنکور عملی گرافیک هم بدین

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      عملی گرافیک و نقاشی یکیه مریم جان.

  3. آفر نیم‌رخ
    آفر

    میشه یدور هم نمایشنامه هایی که باید بخونیم رو تو یکی از اینا بنویسی؟

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      باشه الان اضافه می‌کنم.

  4. میلاد نیم‌رخ
    میلاد

    خوب
    گفتم که برایت یک نامه دیگر بنویسم
    دل گفت…
    باید بگویم که فیلمها بسیار عالی بود
    و درمرتب سازی به تاریخ میشد سیر تکامل خودت را با وضوح زیاد دید.
    و البته که سرشار از سادگی و صمیمیت همراه دانایی.

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      جدی؟ خدا رو شکر.:)

  5. میلاد نیم‌رخ
    میلاد

    در پیوست ارسال قبلی باید بگویم من نقاشی های زیادی کشیده ام و نقاشی را بدون تحصیل .کلاس.استاد .و خودآموز.وتجربه های کار های قبل و استفاده از تکنیک های بهتر در نقاشی های جدیدم میکشم.وگاهی تکنیک هایی را ابداع میکنم که در آثار نقاشان سبک
    هایپر نیست.اصول طراحی را بلدم.
    ولی برای چهره از ابروی سمت چپ شروع به تکمیل اثر میکنم.
    تا ۷۰ درصد شبیه به عکس.

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      آفرین بر شما.

  6. میلاد نیم‌رخ
    میلاد

    با درود و با آرزوی موفقیت.
    امیدوارم همیشه خوش و سلامت باشی.
    در ابتدا باید بگویم که من هم درباره آزمون عملی سینما هیچ چیز نمیدانم که برایت بنویسم.
    و برای نوشتن درباره آن باید کمی پیرامون این موضوع مطالعه کنم. من در مورد گوته در گوگل جستجو میکردم وبلاگ شما را برای نخستین بار بود می دیدم.
    توجه من را جلب کرد.مطالب زیبا و ارزشمند.و نوشته هایت.
    دیدگاهی را نوشتم در پست شکسپیر.
    برای شروع دوستی.
    و از این بابت خوش وقت و بسی خوشبختم.و از این رو به خوشبختی خود میبالم.
    قربانت میلاد.
    غزل ۴۴
    حافظ

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      درود
      ممنون از شما.
      خوشحالم که نوشته‌ها رو دوست داشتید.

    2. آفر نیم‌رخ
      آفر

      خیلی ویدیوهاش مفید بود مرسی ازت:))
      فقط من یچیزو متوجه نشدم، برای رشته بازیگری اگه چیز خاصی از بازیگری بلد نباشم میتونم فقط برای کارگردانی کار ارائه بدم یا جفتشو میخوان؟

      1. سارا نیم‌رخ
        سارا

        قربون شما
        آره می‌تونی یکیشو انتخاب کنی و برای همون آزمون بدی. فکر کنم هر دو رو هم بتونی ارائه بدی.

  7. آشنا نیم‌رخ
    آشنا

    لینکای آخر کار نمیکنه انگار

    1. سارا نیم‌رخ
      سارا

      چون هنوز نذاشتم.😬

      1. یکی نیم‌رخ
        یکی

        سلاام
        میشه با یکی از دانشجو های معماری هنر های زیبا هم مصاحبه کنید لطفااااا و در یوتیوبتون بذارین
        ممنوونم:)

        1. سارا نیم‌رخ
          سارا

          سلام
          آخه معماری که کنکور عملی نداره. چی بپرسم ازشون؟:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *